• GANSKE LIKE: VW Passat (til venstre) og Renault Laguna er i utgangspunktet to ganske like stasjonsvogner. Men Passat er bilen "alle" vil ha mens Laguna knapt synes på salgsstatistikken.

    FOTO: Terje Andersen

  • GJENNOMTENKT: Førerplassen er både brukervennlig og gjennomtenkt i Lagunaen.

    FOTO: Terje Andersen

  • FORBILLEDLIG: VW er mester i å lage førerplasser som er lette å bruke og gir fin oversikt. Passat er ikke noe unntak.

    FOTO: Terje Andersen

Bilen ingen vil kjøpe

Stasjonsvognene VW Passat og Renault Laguna har veldig mye til felles - bortsett fra ryktet og salgstallene.

Alle vil ha Passat mens Laguna kanpt er en parantes på bilhandlelisten.

Hva er det som skjer?

 

4608 solgte Passat mot 44 solgte Laguna

I rene tall er forholdet slik:  Det ble solgt 4608 VW Passat i Norge i fjor, men bare 44 Renault Laguna.

Begge familiemodellene har kvikke, lydsvake og drivstoffgjerrige dieselmotorer, store familievennlige bagasjerom og høy komfort.

Renault Laguna har hatt fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester i årevis. Svenske  
Vi Bilägare  har undersøkt bilrust på nye og brukte personbiler i en årrekke, og Renault kommer svært gunstig ut av undersøkelsene, Laguna er intet unntak.

I tillegg: Når vi sammenlikner epler og epler i utstyrsnivå, er Laguna mer enn 30.000 kroner rimeligere enn  Passat.

Likevel er det Passat som stikker av med alle kundene.

 

Bruktpris

Det snakkes ofte om gjenbruksprisen på biler, det vil si hvor mye du får for din brukte bil når du vil bytte til en nyere. Selv om prissammenligning er en usikker øvelse, så ser det ut som om bruktbilprisen reflekterer prisforskjellene.

Les også

Her er de sikreste bruktbilene

Store SUV-er får strykkarakter.

 

På nettstedet bilnorge.no er gjennomsnittsprisen for en 2009-modell Laguna med 110 hk dieselmotor kr 204.500 med ca 60.000 km kjørelengde. For en tilsvarende Passat stasjonsvogn er prisen 251.500 kr.

Svensk kvalitetsindex (SKI) undersøkte bilkundenes tilfredshet i 2009. Volkswagen endte like under gjennomsnittet samtidig som Renault var langt, langt nede på listen.

Den norske AutoIndex-undersøkelsen viser tilsvarende, VW en hårsbredd under gjennomsnittet og Renault et stykke nedenfor. Men mens VW holder seg på omtrent samme nivå, klatrer Renault oppover på "resultatlisten" når det gjelder kundetilfredshet.

 

Stebarnet Renault

Frode Haukali har solgt Mitsubishi, Fiat og Alfa Romeo i mange år. De siste årene har også Renault vært med i nybilportsføljen. På spørsmål om det mildt sagt elendige Renault Laguna salget svarer han:

- Vi har ikke gjort noe for å få opp Laguna salget. Når det gjelder Renault, er det Megane som gjelder. Men heller ikke det salget er noe å hoppe i taket for. Renault er et merke som har vært et stebarn i det norske bilmarkedet altfor lenge. Vi har tro på det franske merket, men må legge stein på stein. I dag er det nesten ingen som etterspør Laguna, svarer Haukali.

- Det handler først og fremst om forbrukeatferd, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget AS.

- Det er ikke store kvalitetsforskjeller på bilmerkene som blir tilbudt på det norske markedet i dag. Klart bilkunden er ute etter det trygge forutsigbare med sikker restverdi når dagen kommer at bilen skal byttes inn. Men vel så viktig er den kraften det enkelte bilmerket bruker i markedsføring.

- Jeg skal vedde på at de fleste som leser denne artikkelen kan se for seg hvordan dagens Passat ser ut. Et mye mer diffust bilde tegner seg når de skal karakterisere dagens Laguna. Ikke bare er Passat mer solgt, modellen er også  betydelig sterkere markedsført og har fått en plass i folks bevissthet, sier Merg.

 

Søker det sikre og fornemme

Det er så kostbart i Norge at norske nybilkjøpere søker mot det sosialt-, det økonomiske- og det tekniske sikre når ny bil skal handles hjem.

Derfor er VW Passat den store vinneren.

I tillegg til den gode sikre følelsen du får bak rattet i nyeste Passat, kjenner du også på at Volkswagen har bygd inn mye fornem følelse i folkebilen. Tyskerne flørter med Premium-klassen. Kombinasjonen går rett hjem hos Ola og Kari.

Les også

Populær stasjonsvogn blir tøffere

Volkswagen Passat for kravstore hytteeiere.

 

Renault Laguna har tilnærmet like god plass til familien og alt den skal ha med seg på tur som Passat. Franskmennene har en litt annen tilnærming til hvordan de utstyrer bilene sine. Seter, layout, funksjonalitet, knapper og hendler er ikke like intuitivt plassert i Laguna som i Passat.

Dessuten byr ikke Laguna på samme storbilfjæring som Passat, heller ikke når det gjelder lydkvalitet slår franskmannen den korrekte tyskeren.

 

Håndterbar Laguna

Ute på krokete norske veier er Laguna minst like underholdene å kjøre som Passat. Den franske familiebilen er hakket mer håndterbar og har en letthet i seg som savnes i pertentlige Passat.

Tyskeren tar deg trygt, elegant og uanstrengt fra start til mål, Laguna er mer underholdende å kjøre. I den grad uttrykket kan brukes om denne typen familiebiler er Laguna mer "a Drivers Car" enn storselgeren Passat.

Vi finner kjørestillingen, rattplasseringen og ikke minst setene bedre i Passat enn i Laguna.

Styring og motor er vel så sprelsk i Laguna som i den tyske favoritten.

Dessuten er Passat i denne utgaven mer giret for tyske høyhastigets motorveier enn for norske forhold. Det gjør at sjette-giret sjelden kan anvendes med fornuft. I Laguna er tilsvarende gir mer anvendelig. Likevel viser kjørecomputeren i Passat et lavere snittforbruk per mil enn computeren i Laguna, henholdsvis 0,46 mot 0,50 l/mil.

Til sammen framstår altså Passat som mer helhetlig, den perfekte familiebilen og favoritten blant norske familiebilkunder.

Men objektivt er det ikke store forskjeller på Passat og Laguna, i alle fall ikke forskjeller som skulle reflektere den enorme forskjellen i nybilsalget.