• Ny Honda CR-V med nytt design, bedre plass og bilen er en smule mindre skadelig for miljøet enn forgjengeren.

    FOTO: Terje Andersen

  • Hondas nye familiegrill, skal gi ulike modeller familiekarakteristikk og gjenkjennelighet.

    FOTO: Terje Andersen

  • Førerplassen er forenklet og du bruker ikke mye tid på å finne ut av hvordan alt fungerer.

    FOTO: Terje Andersen

Bilen som gir deg en miljø-lekse

Trykker du på ECON-knappen på den nye Honda CR-V får du en lekse i å kjøre miljøvennlig.

Etter fem års levetid trekkes et glemselens slør over dagens Honda CR-V. Inn på banen kommer i stedet fjerde generasjon av den populære SUVen; ny design, bedre plass og en smule mindre skadelig for miljøet enn forgjengeren.

Ansvaret for miljøet deler Honda med deg, du skal nemlig fristes til å kjøre billigst mulig og dermed også mer miljøvennlig.

Grønt og grått

Når du trykker på ECON-knappen skifter lyset på instrumentpanelet mellom grønt og grått, dermed lokkes du uvegerlig til å prøve å kjøre grønt, og miljøvennlig, så lenge som mulig.

Fikst, ikke sant? Ganske enkelt egentlig, men effektivt. Selv drevne motorjournalister som mest er vant til å prøve ut bilenes fartspotensiale og kjøreegenskaper faller for fristelsen til å prøve å kjøre på grønt.

- Hvor lenge klarte du? Var et hyppig stilt spørsmål under den internasjonale lanseringen av Honda CR-V 4.

CR-V er en bærebjelke for Honda i Norge. Siden den første bilen ble lansert i 1997 har CR-V stått for kanskje så mye som 75 pst av det totale salget her til lands.

De andre modellene, Jazz, Accord og Civic når ikke storebror til støvleskaftene en gang.

Da forrige generasjon var ny og fresh ble det solgt 3000 biler på et år. Nå er konkurransen tøffere, det er flere gode SUVer på markedet og den norske importøren har satt seg som mål å selge 2000 eksemplarer av nykommeren.

Følg oss på Facebook!

Tiltalende design

Og hvorfor ikke? CR-V har fortsatt et godt omdømme og den nye utgaven er litt bedre på de fleste områder, - på noen også betydelig bedre. Da tenker vi først og fremst på støydempingen.

Inne i kupeen er stillheten fremtredende selv når den velkjente 2,2 liters dieselmotoren presses på ytelsene.

Velger du bensinmotor er det stille som rett før dirigenten hever taktstokken og slipper løs et velklingende symfoniorkester. Få av konkurrentene matcher dette nivået, veldig bra, nesten overraskende.

Det er lagt ned et betydelig arbeid i å forbedre en i utgangspunktet god modell.

Designen er tiltalende, særlig grillen er fjern fra forløpernes japanske krimskrams. Dette er Hondas nye familiegrill, det som skal gi ulike modeller familiekarakteristikk og gjenkjennelighet.

Vellykket, absolutt. Baklyktene, også de viktig for bilens karakter, minner mye om Volvo, uten at vi mistenker Hondas designere for å ha vært ute med kopimaskinen.

Forenklet førerplass

Innvendig da? Er det samme gamle litt omstendelige leksen? Nei, overhodet ikke.

Førerplassen er forenklet og du bruker ikke mye tid på å finne ut av hvordan alt fungerer. Nå har Honda gjort hjemmeleksene, bilene som skal til Europa har fått egen utforming som skiller seg noe fra bilene som skal til andre deler av verden.

CR-V er en verdensbil, men de utgavene som skal til Europa vil bli bygd på Hondas fabrikk i England

Honda er kjent for sine gode drivlinjer og finslepne mekanikk.

Les også

EU-kontrollen kan bli mye strengere

Foreslår kontroll av motorsykler, mopeder og hengere.

 

Vi skulle gjerne ha fortalt om spennende nye motorer som utfordrer forholdet mellom kraft og lavere forbruk og utslipp. Men ved introduksjonen holder Honda på sine velfungerende 2,2 l diesel med 150 hk og en 2 liters bensinmotor med 155 hk.

De er forbedret en smule slik at forbruk og utslipp blir mindre enn på tidligere utgaver, men representerer ikke noe revolusjonerende nytt. Forbruket er henholdsvis 0,56 l diesel per mil (manuelt gir) og 0,66 (automat) og 0,74/0,75 for bensinmotoren, - alt etter fabrikkens tall. Det hviskes forholdsvis høyt om en 1,6 l diesel til nye CR-V, men for øyeblikket er lite er konkret om motoren kommer i CR-V og om hvilke ytelser og hva slags forbruk den vil få.

Ukjent pris

Prisene da? Nei, de vil først bli klare om noen uker. Den norske importøren antyder at bensinmodellene blir litt rimeligere og  bilene med dieselmotor omtrent uendret i forhold til dagens CR-V.

Førsteinntrykket av fjerde generasjon CR-V er meget positivt ganske enkelt fordi den rett og slett er en bedre bil enn forgjengerne. Stillegående, frisk i frasparket, komfortabel og med god lastekapasitet (589 liter).

Vi fikk ikke prøve bilen under vanskelige forhold ved lanseringen, men konstaterer at den kjører fint på motorveien og forholder seg pent og nøytralt på asfalterte landeveier med moderat svingproblematikk.

Les også

En helt elektrisk SUV fra Nissan

Men elbilen skal ikke lades via stikkontakten.

 

Så til spørsmålet ingen kunne gi noe svar på under den internasjonale presentasjonen:

- Hva står bokstavene CR-V for?

- Nei, si det, sier den norske Honda-sjefen Anders Henni.

- Compact Recreational Vehicle?, foreslår hans informasjonsmann Tom Gullkrona Skoglund.

- Blås i det, bilen er bra med eller uten store bokstaver, sier kollegaen.

 

Faktaboks

Honda CR-V

Priser: Ikke fastsatt ennå. Importøren sier at for biler med bensinmotor vil prisene gå litt ned, diesel vil

            bli på omtrent samme nivå som på dagens modell.

Motorer: Bensin: 2,0 l/155 hk/192 Nm

              Diesel:  2,2l/150 hk/350 Nm

              Biler med bensinmotor kan leveres med ren forhjulsdrift, diesel bare med 4X4.

Lengde/bredde/høyde: 4570/2096 (med sidespeil)/1685 mm

Bakkeklaring: 170 mm

Bagasjerom: 589l/1669 l

Kollisjonsputer: 6

Viktige konkurrenter:

Toyota RAV4, Mazda CX5, Hyundai i35, VW Tiguan, Kia Sportage