• Slik ser den aller siste Saab 9-3 Griffin-utgaven ut. Takket være en innsamlingsaksjon havner den på Saab-museet i Trollhättan i slutten av måneden.

    FOTO: SAAB

Blodfans slo kloa i den aller siste Saaben

Over 600 entusiaster i kronerulling.

Det er entusiastene rundt nettsiden Saabs United som har stått bak innsamlingen.

Målet var å skrape sammen nok penger til å kjøpe den siste 9-3-modellen som ble produsert i Trollhättan.

Nå skal bilen overrekkes til Saab-museet i samme by, så snart den er ferdigstilt i slutten av måneden. Tidligere Saab-arbeidere gjør jobben med de siste 50 bilene hos bilfirmaet Ana, etter at bilene ble tatt av produksjonslinjen på Saab-fabrikken, i samme by, i vinter.

Den hvite bilen er den aller siste av de 50.

Følg oss på Facebook!

 

- Mer enn vi behøver

- Det føles veldig bra. Det viser virkelig at entusiasmen for merket fortsatt finnes, sier Tim Rokka til svenske P4 Väst.

Les også

Her skjer halvparten av tunnelbrannene

– Har katastrofepotensial, mener trafikkeksperter.

 

Han driver fan-nettstedet, og sier mer enn 600 har gitt sine bidrag til å virkeliggjøre drømmen. Eksakt for mye penger de har gitt, vil ikke Rokka ut med. Det til tross for at det kom inn 200.000 svenske kroner den første uken.

- Nei, det vil jeg ikke si. Men det er mye. Mer enn vi behøver, humrer han.

Bilen ville uansett hatt en utsalgspris på snaut 332.000 svenske kroner om den skulle blitt solgt på hjemmemarkedet. Et innsamlingsoverskudd vil eventuelt gå til museet.

 

Tror på mer

Rokka, som også har mottatt gratulasjon fra tidligere Saab-sjef Victor Muller i sakens anledning, tror dette er hovedårsaken til at så mange stiller opp:

- Jeg har hørt fra mange at de synes det var en verdig anledning. Dessuten har det vært det en tradisjon at Saab alltid holder av den siste bilen til museet. Nå som det ikke lenger finnes noen fabrikk, var det en fare for at tradisjonen skulle bli brutt, sier Rokka.

Både Ursaaben og den aller siste Saaben vil dermed snart finnes på museet i Saab-hjembyen. Men Rokka vil ikke tro at siste ord er sagt.

- Det er den siste Saaben for nå, sier Rokka, som fortsatt tror det kommer nye tider for merket.

 

Tror du også at det er et liv etter døden for Saab? Kommentér saken!

Faktaboks

Kort om den siste 9-3-en

Modellbetegnelse: SAAB 9-3 Aero Griffin

Kjennetegn: DJA 880

Motor: TTiD4, 180 hestekrefter

Gir: 6-trinns manuell

Felger: 17-tommers Griffin, ALU88

Farge: Arctic White

Interiør: Delskinn (sort)

Tilleggsutstyr: Automatisk avblendede speil, elektrisk justerbare seter foran (minne på førersetet), tyverialarm, komfortlås, handsfree, regnsensor, parkeringssensorer, reservehjul, karbonfiberdetaljer (innvendig) og Bose Premium Audio System (300W).

Teoretisk utsalgspris: 331.850 SEK