• På 70- og 80- tallet var gul og orange populær farge på bilene. Nå er det derimot flest biler som lakkeres sort eller hvitt.

    FOTO: Scanpix/Microstock

  • POPULÆR: Stadig flere vil ha sin nye bil hvit. Det merker også salgssjef Halvor Åmot hos Smiths Auto i Kristiansand.

    FOTO: Terje Andersen

Den mest populære bilfargen

Det var en tid da alle biler var sorte, bortsett fra de som var grå. Men den tiden er forbi.

Fargene er på vei tilbake og hvit kjører fram og nærmer seg toppen.

Sort er fortsatt den mest populære bilfargen. Men hvit har kjempet seg opp til en andreplass i Europa, og i Norge rangeres den som nummer fire.

Mens troika-fargene sort, grå og sølv i 2008 fantes på 72,7 prosent av alle nyregistrerte biler i Norge, var andelen sunket til 63,6 prosent i fjor.

Fargene rød, hvit og blå hadde en andel på 18,6 prosent i 2008. I 2011 var denne fargegruppen på nesten en fjerdedel av alle nyregistrerte biler, 24,7 prosent. Hvit har økt fra 2,7 til 9,7 prosent i løpet av disse årene. Rødt har økt fra 5,5 til 7,0 prosent, mens blått har hatt en tilbakegang på 10,4 til 8,0 prosent.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Et symbol på økotrenden

I Europa i fjor ble hvit brukt på omkring 20 prosent av nybilene, opplyser billakk-produsenten DuPont.

- Økningen i bruken av hvit representerer en større grad av minimalisme og er et symbol på den økolgiske trenden som vokser i Europa, uttaler markedsføringssjef Ann De Clerck i DuPont Refinish  EMEA.

Du ser hvit-trenden hos bilforhandlerne.

Mens demobilene tidligere stod grå og sorte på rekke og rad utenfor, skinner det nå i hvitt. Demobilene er gjerne stylet skikkelig, mens hvitfargen er nesten selvlysende blant de mer tradisjonelle sorte, sølv og grå.

 

Hvit overtar tronen

Henry Ford, mannen som innførte samlebåndprinsippet i bilproduksjonen og dermed gjorde bilene til allemannseie, er uløselig knyttet til bilfargenes mest brukte sitat: "Kundene kan få hvilken farge de vil så lenge de velger sort".

Les også

Bilen ingen vil kjøpe

Stasjonsvognene VW Passat og Renault Laguna har veldig mye til felles - bortsett fra ryktet og salgstallene.

 

Og Fords gjennombruddsbil, modell T, ble bare produsert i sort.

Dette er kanskje årsaken til at sort år ut og år inn er den dominerende fargen på produsentenes fargepallett.

Hele verden sett under ett har hvit overtatt tronen og velges på 22 prosent av alle nye biler. Sort følger deretter med 20 prosent. Grå velges av 13 prosent og rød av 7 prosent.

 

Gul nesten borte

Men i det store bildet er fargevalget ikke entydig og likt verden over.

Sølv dominerer i mange land, for eksempel velger omlag 30 prosent av alle bilkjøperer i Sør-Korea denne fargen (hvilken farge de foretrekker i Nord-Korea fremgår ikke av tilgjengelig statistikk).

 På 1970- og 80-tallet var orange og gul populære farger i Norge, skjønt ikke dominerende. Disse lett synlige kulørene er nesten borte nå, bare 0,4 og 0,3 prosent av norske bilkjøpere valgte orange og gul i fjor. I India er gult populært, hele 7 prosent velger gul eller gullfarget bil.

Men så er det hvit da.

I Nord-Amerika (USA og Canada) er dette den mest brukte bilfargen, cirka 20 prosent av alle nye biler er hvite "over there". Mest populær er hvit i Japan med en markedsdominans på hele 32 prosent. Inderne har også hvit på topp, 28 prosent.

 

Russerne velger rød

Blå har alltid vært en populær farge.

Litt lyse blåfarger var førstevalget til mange i VW Boblas storhetstid, dessuten brukte VW blå som basisfarge på varebiler ("Folkevognbuss") og pickuper.

Nå er de lyseblå variantene på tilbakegang, mens dypblå og mørkeblå foretrekkes av de som vil ha blå bil.

Les også

Reidar fylte bensin på dieselbilen

En vanlig tabbe som i verste fall kan koste 40.000 kroner å fikse.

Rød holder seg også godt viser statistikken.

De fire siste årene har andelen økt fra litt over fem til sju prosent i Norge. Det er imidlertid lite i forhold til Russland der hele 14 prosent velger rød. Er fargen et uttrykk for mange russeres lengsel tilbake til Sovjet-tiden? Det er interessant at grønn også er populær i Russland, 7 prosent.

 

Merker hvit-trenden

Også hos Toyota merker de at hvit er mer i skuddet enn før.

- Det er jo fint med mer variasjon. At ikke alle skal ha sort eller grått, sier salgssjef Halvor Åmot hos Toyota-forhandler Smiths Auto i Kristiansand.

Salgssjefen tar imidlertid en del av ansvaret for fargevalget selv. Når forhandleren bestiller biler fra importøren, velger han tradisjonelt og holder seg gjerne til de fargene det går mest av. Og hos importøren blir det på samme måte. De gjør sine bestillinger hos fabrikken i forhold til hva de igjen ser at forhandlerne selger mest av. Dermed er kjeden der: forhandleren tror sort, grått og sølv selger best og bestiller det, mens importøren på sin side velger det sikre og bestiller de fargene de tror kundene foretrekker.

- Mitt inntrykk er at kundene ikke er så veldig bestemt og godt kan tenke seg flere farger. Men la oss si de ønsker en rød bil, så har verken importøren eller vi det på lager. Dermed må kunden bestille den spesielle fargen, noe som igjen fører til ventetid på kanskje to måneder. Kunden vil kanskje ikke vente så lenge og går for en av de fargene vi har på lager og kan få bilen med det samme. Dermed forsterkes trenden med sort, grått og sølv, sier Åmot.

Ofte bruker bilprodusentene og importørene en spesiell farge ved introduksjon av en ny modell. Toyota har den senere tid brukt perlemor (hvit metallic) på sine hybrid-modeller. Nye Avensis kommer i et litt bredere fargespekter enn før og den nye Yaris har fått burgunder som sin introduksjonsfarge.