• mia electric er resultatet av den tyske legemiddelgiganten Edwin Kohls elbildrøm. Den produseres i Frankrike, ved den tidligere Heuliez-fabrikken.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • mia electric er «the new kid in town» på ladeplassen for elbiler. Her sammen med Buddy, Reva og Mitsubishi i-MiEv.
  • mia blir liten ved siden av Nissans norske salgssuksess Leaf - 4,4 mot 3,2 meter i lengden.
  • Skyvedørene på mia er utvilsomt praktiske, men den høyre lot seg ikke lukke skikkelig da vi skulle teste bilen. Resultatet ble en kortsluttet mikrochip, som igjen hindret bilen i å starte.
  • Interiøret i Mia preges av de røde skinnsetene, der førersetet er sentrert foran. Førerplassen minner mye om opplevelsen i førersetet på en buss. Kuriøst nok har fabrikken som produserer bilen lang erfaring med bussbygg.
  • Her er de helt sentrale informasjonene som må følges om mia skal starte. Det hjalp altså ikke i vårt tilfelle.

Elbilen som nektet plent å starte under test

Franske mia-konstruktører klødde seg i hodet.

I går ettermiddag var vår test av norgesferske mia electric (ja, merkenavnet skrives faktisk med liten forbokstav) over nærmest før den hadde begynt.

Vi hadde kjørt 40 kilometer, postet på Facebook at vi var underveis med testen - og ellers dannet et greit førsteinntrykk av den varebilaktige nyheten - da driftsproblemene plutselig oppsto.

På forhånd ble det stresset at begge sideskyvedørene måtte være lukket for at bilen skulle starte.

I denne omgang kom vi ikke lenger enn fra Nesbru i Asker til Drammen. Etter to stopp der, og en påfølgende rundtur i byen, begynte det å pipe frenetisk fra dashbordet.

 

Piping og bråstopp

Først stoppet bilen i en rundkjøring, men lot seg heldigvis starte igjen før køen bygde seg opp. Da vi stoppet for å undersøke nærmere hva pipingen skyldtes, var det ikke lenger snakk om å fortsette.

Les også

Vi er best i verden på elbil

Snart 6500 i Norge.

 

Instruksjonsheftet ble lest grundig. Det forteller at alle tre dører må være lukket, samt at håndbrekket må være på, for at mia skal starte. Da alle mulige feilkilder var sjekket, sto vi igjen med høyre sideskyvedør - som ikke hadde lukket seg riktig ved et par anledninger.

Hver gang tenningsnøkkelen ble vridd om, utløste det kun ny piping.

Salgssjef Oskar A. Libæk hos importøren Enviro Bil AS måtte rykke ut sammen med en mekaniker. Gjentatte telefoner til og fra fabrikken i franske Cerizay ga ingen entydige svar, og testen var over for denne gang.

Vi fikk derimot overbrakt en helt uforbeholden, fransk beklagelse.

 

Kortslutning i døren

En dag senere foreligger svaret på problemet:

- Det var en mikrochip i venstre dør/lås som hadde kortsluttet. Vår tekniker fant feilen i går ettermiddag, og nå kjører mia igjen, opplyser Libæk.

- Vi sender den nå ned til fabrikken for full gjennomgang og får den tilbake om en til to uker, legger Libæk til, og understreker at det er viktig å få klarhet i eventuelle produksjonsfeil.

Den aktuelle bilen er den første selskapet har registrert i Norge. På sikt har Libæk ambisjoner om å selge 200 biler på årsbasis, i tillegg til å etablere flere salgspunkter i de største byene.

- Trondheim er kanskje aller viktigst akkurat nå, sier Libæk.

Bilen kommer med to forskjellige batteripakker, enten åtte eller 12 kWh. Testbilen, som har toppytelsen, får dermed høyere prislapp og skal ha en rekkevidde på inntil 12,5 mil.

mia har droppet litium-ion-batterier, og i stedet satset på litium-jernfosfat. Minuset ved dette er tyngden, men skal redusere faren for overoppheting og dermed være sikrere.

 

Heftige skinnseter

Bilen har grei sitteplass for fire - i den uvanlige konfigurasjonen fører midt foran og tre personer i baksetet.  Alternativt kan de tre setene bak hives ut, og bilen blir en varebil med rundt 1,5 kubikkmeter lastevolum.

Les også

Vi har Europas nest billigste bensin

Men literprisen er den høyeste.

Foruten de smått ekstravagante røde skinnsetene er det et spartansk interiør, rundt det Citroën-inspirerte instrumentpanelet, med utsikt og omgivelser som minner litt om et krympet bussperspektiv. Med alt, koster denne bilen i overkant av 200.000 kroner.

På motorveien forteller strømindikatoren at det går unna omtrent dobbelt så mye strøm som faktisk avstand, og med toppfarten på 100 km/t er det ingen fare for å bryte fartsgrensen.

I lave hastigheter i byen trives bilen mye bedre, og rusler avgårde med et tilsynelatende svært lavt strømforbruk.

Sammenligningen i bildegalleriet, mot den 4,4 meter lange volumselgeren Nissan Leaf, viser at mia blir liten med sine snaue 3,2 meter. Samtidig veier den franske bare 765 kilo, mye på grunn av karosseriet i komposittmateriale, og bør slik sett ha en forbruksmessig fordel.

Bli venn med oss på Facebook!

 

PS. Vi kommer tilbake med full test av Mia så raskt det lar seg gjøre.