• Chevrolet Trax får en røslig front, og det er ikke vanskelig å se at bilen er lillebror til adskillig større og massive amerikanske SUVer og pickuper. Trax kommer til Norge neste år.

    FOTO: GENERAL MOTORS

En Chevy tilpasset norske avgifter

Tøft utseende, men ingen åttesylindret motor.

Det amerikanske bilmerket Chevrolet har de siste årene levd usikkert i Norge. Men nå satser den nye importøren Autonor/ DAF Norge på å gjenerobre markedet.

Til høsten lanseres Chevrolet Trax på bilmessen i Paris, og bilens tydelige og massive front er åpenbart inspirert av de store og tunge firehjulstrekkerne fra Chevrolet.

Men - det blir ingen brummende V8-motor i Trax.

 

Populær klasse i Norge

Chevrolet Trax blir en typisk kompakt SUV, med eller uten firehjulstrekk. Biltypen er svært populær i Norge, og det er ventet at Chevrolets svar i denne klassen vil ligge lavere i pris enn flere konkurrenter.

Fronten på Trax kan minne litt om de store amerikanske søsknene Suburban eller Silverado. Og med et stadig voksende antall modeller i dette segmentet, gjelder det å finne sin egenart.

Les også

Dette er en Chevy for Norge

Liten stasjonsvogn uten stor og tørst motor.

 

General Motors opplyser at Trax blir en såkalt «verdensbil», unntatt for USA, ironisk nok. Faktisk er naboene i Canada blant de første som får den nye Trax, mens amerikanerne må klare seg med sine eksisterende modeller. Årsaken er at modellen Equinox, med tvilling GMC Terrain, er en bestselger i USA, og GM vil ikke at en ny modell skal kannibalisere salget, skriver USA Today.

Modellen skal være klar i Norge rundt påske 2013.

 

God plass ombord

Så langt er det sparsomt med opplysninger om motoralternativene. Men en ting er sikkert; det blir ingen typisk amerikaner med V-motor og romslig slagvolum.

Utviklingen er i ferd med å ta igjen de røslige og tørste motorene, dessuten er ikke Trax større enn at en temmelig standard firesylindret motor vil klare seg.

Det skal imidlertid bli godt med plass ombord, både til fem personer og bagasje.

 

Chevy utvider i Europa

General Motors Chevrolet-utvalg i Europa får dermed et nytt medlem. Familien består av både amerikanskbygde klassikere og modeller produsert andre steder i verden.

Chevrolet Spark er en liten bybil, de litt større modellene Aveo og Cruze er allerede godt etablert i flere markeder, og familiebussen Orlando skal dekke behovet for mange seter. Cruze kommer som stasjonsvogn etterhvert, og modellen Malibu dekker behovet for en mellomstor sedan.

Firehjulstrekkeren Chevrolet Captiva har vært på det norske markedet noen år gjennom tidligere importører, og de amerikanske klassikerne Corvette og Camaro lages også for Europa.

GMs store og omdiskuterte miljøalibi, Chevrolet Volt, er identisk med Opel Ampera og produsert ved samme fabrikk i USA.

General Motors opplyser selv at de «relanserte seg selv» i Europa i 2005.

 

Følg oss på Facebook!

 

Ville du kjøpt denne «amerikaneren»? Debattér saken!