• Mange sverger til en bil som både kan romme syv personer - og ellers det meste. Peugeot 5008 frir til dem. ALLE FOTO: STÅLE FRYDENLUND
BIL / Peugeot 5008 Premium Pack 1,6 HDi EMG

En bil som passer for mange

Det er fullt mulig å trives ombord i 5008-bussen.

Merke/modellPeugeot 5008 1,6 HDiVolvo AmazonPeugeot 5008 1,6 HDiBMW 650i Cabriolet
Pris Ca. 360.000 kroner (billigste 308.000) Ca. 360.000 kroner (billigste 308.000) 1.714.500 kroner
Motorstyrke 112 hk v/4.000 o/min 112 hk v/4.000 o/min 112 hk v/4.000 o/min 407 hk v/5.500-6.400 o/min
Dreiemoment 270 Nm v/1.750 o/min 270 Nm v/1.750 o/min 270 Nm v/1.750 o/min 600 Nm v/1.750-4.500 o/min
Drivstoff Diesel Diesel Diesel Bensin
Gir manuell manuell automatisk
Toppfart 185 km/t 185 km/t 250 km/t
0-100 km/t 12,3 sek 12,3 sek 12,3 sek 5,0 sek
Lengde 4,52 m 4,52 m 4,52 m 4,89 m
Bredde 1,83 m 1,83 m 1,83 m 1,89 m
Egenvekt 1.577 kg 1.577 kg 1.577 kg 2.015 kg
Bagasjerom 194-1745 liter 194-1745 liter 450 liter
Forbruk 0,55 l/mil (blandet) 0,65 l/mil 0,55 l/mil (blandet) 1,07 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 145 g/km 145 g/km 145 g/km 249 g/km

lukk

Fakta

God plass til en familie på fem. Og her får du inn to barnevogner uten problemer.

lukk

Pluss

Kvaliteten i baksetene er ikke noe å skryte av.

lukk

Minus

The Peugeot 103 was one of Peugeot’s mopeds from the 1970s.

lukk

Funfact
Merke/modellBMW 650i CabrioletVolvo Amazon
Motor/girkasse 5 5
Komfort 6 4
Kjøreglede 5 4
Sikkerhet 5 3
Interiør 5 5
Eksteriør 5 4
Økonomi 4 4
Miljø 5 5
Karakter 4 4,1

lukk

Karakter

Vi snakker ikke om kollektivtransport i ordets rette forstand, men derimot en personbil som er helt på grensen til å kunne klassifiseres som nyttekjøretøy.

Peugeot 5008 er en del av den voksende hopen av flerbruksbiler - som enten kan spille rollen som frakt for et helt håndballag eller være en ren varebil.

Men også midt mellom; som en familiebil for fem med veldig god plass til resten.

Bilen vi har testet her, konkurrerer først og fremst med Volkswagen Touran, Ford S-Max, Mazda 5 og Opel Zafira – som kommer i ny og mer tiltalende drakt til høsten – og og Citroën Grand C4 Picasso.

5008 kiler seg så langt i år inn mellom Touran og S-Max på salgsstatistikken.

Sammenligningstest av Touran og 5 kan du lese her.

Hvordan få med alt?

Det er først og fremst praktiske sider som får folk til å velge denne biltypen.

Én klassisk problemstilling er at familien har vokst fra fire til fem, og at familiefar og –mor lurer på hvordan man nå skal få med seg alt.

Svaret ligger stadig oftere i en flerbruksbil, og ikke bare fordi de har mye plass; også fordi de med årene har blitt mer personbilaktige. Det må ikke nødvendigvis være kjedelig å kjøre dem, og de trenger heller ikke se ut som fanden på flatmark.

Selv om 5008 i våre øyne ikke er noen direkte sjarmør, har designerne gjort langt mer enn å gi opp – i den forstand et dette er mer enn en typisk varebil.

Vår test avklarer dessuten at bilen gjør det den er ment å gjøre: Enten storfamilien skal på tur, flere barneseter skal inn eller det er behov for frakt av store gjenstander – det meste går.

Her kan du lese mange andre biltester

Mormor og de seks ungene?

Bagasjerommer sluker 679 liter under bagasjetrekket – langt mer enn den jevne stasjonsvogn – dersom bilen benyttes som femseter.

Her får du altså inn to barnevogner uten nevneverdige problemer.

For familien er det kjekt at midtre seterad har individuell justering av de tre setene, som kan imøtekomme ulike lengder og behov. Sittekomforten er på det jevne i klassen.

Helt bakerst er det to seter som verken byr på voldsom sittekomfort eller beinplass å skryte av.

Dersom bestemor og bestefar skal være med på tur, bør derfor ungene dyttes helt bakerst.

Blant de sikreste

Skal man først kjøpe en familiebil av denne typen, er sikkerhet også en viktig faktor.

Peugeot viser seg som en av de sikreste bilene i klassen. Aller best er 5008 på området for sikring av voksne, med 89 prosent score.

Ifølge testen er ikke barna stort mer utsatt, med 79 prosent, men det vil trolig gå hardt ut over eventuelle fotgjengere som treffes av 5008.

Alt i alt endte testen med fem stjerner, men med de nye retningslinjene som kommer – ville fotgjengertesten ført til et nedrykk til fire.

Se denne lenken for detaljert oversikt

Liten, men god

Etter drøyt ett år på markedet, kom 5008 i vinter med den oppgraderte 1,6-liter store dieselmotoren fra PSA-samarbeidet.

Den viktigste forskjellen er at dreiemomentet er økt med 30 såkalte newtonmeter – til 270.

Forskjellen i hestekrefter er mer mikroskopisk; bare tre i tallet. Tallet er nå 112. Likevel leverer den i overkant – målt etter størrelse.

Bak rattet, med høyrefoten på pedalen, gir den en umiddelbar følelse av å være sprek - aller mest på grunn av rask gassrespons.

Likevel: På slutten av dagen er dette langt fra noen rakett. I bunnen av turtallsregisteret er det ingenting, men holder du deg mellom 1.800 og 3.500, gjør motoren jobben under 90 prosent av all kjøring.

Utvekslingen i den manuelle girkassen med seks trinn står godt til motoren, og sørger for at det ikke er vanskelig å oppnå greie forbrukstall.

Overbevisende på veien

Ford S-Max har i mange år vært kjent som en av de mest kjøreglade flerbruksbilene på markedet.

5008 er ikke helt parat til å gjøre konkurrenten rangen stridig, men Peugeot er samtidig nærmere enn noen gang.

Hvis ønsket er en flerbruksbil som kjører tilnærmet likt en vanlig personbil, viser 5008 seg som en stødig og forutsigbar farkost på landeveien. Kjøreegenskapene er balanserte, selv om svingresponsen blir mindre enn ønsket – også kalt understyring – ved behov for unnamanøver.

Det elektroniske stabiliseringsprogrammet er imidlertid forståelsesfullt nok, og griper som regel inn før det blir kritisk.

Her er landets beste rasteplasser

Komfortabel buss?

Forholdene på bakseteradene er nevnt. Midterste rad fungerer til det meste, mens bakerste rad er mest for de kortere turene.

Fører- og passasjersete fremst er imidlertid av en annen klasse, med god støtte både for rygg og sete. Oversikten fra førerplassen er god, rattet skinntrukket og godt å holde i.

Pluss, dessuten, for at instrumenteringen er oversiktlig. Så er det fortsatt et smak og behag-spørsmål om man liker å ha girspaken høyt plassert i midtkonsollen.

Støynivået er blant de bedre i klassen, subjektivt vurdert, selv om det også her byr på visse problemer å føre en samtale med passasjerene på bakerste seterad.

I og med at bilen er såpass kjørbar og fast i fisken, innebærer det noe mindre fjæringskomfort (les: tidvis stumping) enn man kanskje kunne forvente av en fransk farkost.

Kurant totalpakke

På slutten av testdagen er spørsmålet om bilens egenskaper rettferdiggjør prisen.

Ett av de største fortrinnene 5008 har, er at den er en solid totalpakke til en konkurransedyktig pris. Det selv om prisen for den skrapede innstegsversjonen ligger på langt lavere nivå - fra rundt 310.000 kroner.

Til i overkant av 360.000 kroner, med Premium Pack-utstyrsnivået, har 5008 det den trenger – og litt til.

Vi liker at bilen føles enda større enn den er innvendig, på grunn av panoramataket. At en såpass stor og høy bil har parkeringssensor foran og bak, hjelper dessuten på brukervennligheten.

Men det finnes selvsagt også tillegg, blant annet bixenon-lykter, videoskjermer i hodestøttene for ungene, påkostet stereo-, blåtann- og navigasjonsenhet, som gjør at prislappen med letthet bikker 400.000 kroner.

Nær åtte av ti solgte nybiler går på diesel - som testbilen i denne saken - ikke alle liker det

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll