• Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell lover at alle elbil sjåfører kan kjøre i kollektivfeltet frem til 2020. Tilbudet inngår i Regjeringens klimamelding Her står miljøvernministeren foran en Nissan Leaf som er Norges klart mest solgte elbil.

    FOTO: Magne Johansen

Fritt frem for elbilene i kollektivfeltet

Elbilsjåførene får kjøre fritt i kollektiveltene i nye åtte år.

Regjeringen vil ikke frata elbileierne noen av de fordelene de har i dag. Alle fordeler vil bli opprettholdt frem til 2020.

Dette går frem av Regjeringens klimamelding og bekreftes av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

- Ledende i verden

- Vi ønsker at nordmenn fortsatt skal kjøre elbil og vil fortsette å legge forholdene til rette for dem, sier Solhjell til Aftenposten.

- Alle elbileiere som frykter at de vil miste de fordelene de har i dag, kan ta det helt med ro. Norge er ledende i verden når det gjelder elbiler, og det vil vi fortsatt være, sier Solhjell.

Les også

Laservarsling er millionbutikk

Hvert år bruker vi millioner av kroner på å bli varslet over mobiltelefonen om hvor politiet har fartskontroller.

 

Miljøvernministeren sa dette i forbindelse med at han på vegne av Nissan overrakte nøklene til Nils Haugrud, som har kjøpt Nissan Leaf nummer 1000.

Nissan-modellen er den klart mest solgte elbilen her i landet. Nissan Norge har solgt 1000 biler siden den første ble lansert i oktober i fjor.

Modellen kan både av utseende og størrelse lett kunne sammenlignes med en Volkswagen Golf, og den koster fra 283 000 kroner. Dersom bilen hadde blitt avgiftsbelagt på linje med en annen bil med samme motorkraft, ville den kostet rundt 450 000 kroner.

Slipper engangsavgift

Klimameldingen innebærer langt mer enn at elbilene fortsatt får kjøre i kollektivfeltene. Det betyr også at de som kjøper elbil vil slippe å betale engangsavgift, som fort kan beløpe seg til 75 000 kroner.

Videre vil de slippe med en beskjeden årsavgift, og de vil fortsatt få passere gratis gjennom bomstasjoner. Elbilstene vil også fortsatt få gratis transport med ferger.

Det er først og fremst bilister som bor like utenfor sentrum, og som er avhengig av bil for å komme til og fra byene i rushtiden, som har kjøpt elbil.

- I starten var motivet for mange elbilkunder å få kjøre fritt i kollektivene. I den senere tid har vi sett en klar endring. Nå er elbilene blitt svært populære på Vestlandet og andre distrikter hvor bilistene er avhengige av fergeforbindele, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Norge.