• At bilen har drift på alle fire betyr ikke nødvendigvis at den er en terrengbil. Ford Kuga (t.v.) overbeviser eksempelvis på veien, mens Skoda Yeti fort tok nedi da vi testet lett terrengkjøring.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Toyota RAV4 (t.v.) har en 17 år lang modellhistorie, og har vært mestselgende i mange av årene. Ford Kuga (t.h.) representerer helt annerledes egenskaper i klassen.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

Her er ti høyreiste

SUV-utseende betyr ikke nødvendigvis firehjulsdrift.

Det siste halvåret har vi testet kompakte SUV-er jevnt og trutt.

I dag presenterer vi 2011-testene samlet.

Guiden viser de store variasjonene i segmentet, både med hensyn til pris og egenskaper. Klikk på lenkene i hvert avsnitt for å lese hele testen.

Og det er slett ingen selvfølge at alle biler med SUV-utseende og god bakkeklaring har drift på alle fire og god fremkommelighet.

 

1. Mitsubishi ASX

 

Vi vet ikke med sikkerhet hvorfor denne modellen er så populær i Norge, men har grunn til å anta at det dreier seg om firehjulsdrift i kombinasjon med relativt lav pris.

Les også

Her er kvinnenes SUV-favoritt

Mitsubishi ASX har drag på damene.

 

Mitsubishi skryter selv av kjøredynamikken i ASX, men vi ble ikke like imponerte etter vår test. «Grei nok» er nærmere vår virkelighet.

Importøren oppgir at rundt 70 prosent av bilene som selges har firehjulsdrift, og drift på alle fire bør også være den beste motivasjonen for å kjøpe denne, ved siden av pris. Særlig stor er den nemlig ikke - verken her eller der.

4,1 ble gjennomsnittsresultatet etter at vi hadde vurdert bilen mellom én og seks på terningen.

 

2. Volkswagen Tiguan

 

Volkswagens populære Tiguan-modell fikk en ansiktsløftning tidligere i år. Men den dreide seg mer om indre enn ytre verdier.

Les også

Tiguan er en god nummer to

Grå SUV-eminense fra Volkswagen.

 

Vår test mer enn antyder at Volkswagen nærmer seg storebror Audi på flere områder. Særlig gjelder det kjørekomfort og -dynamikk.

Under komfortpunktet noterte vi også at Tiguan er mer støysvak enn tidligere.

Gjennomsnittskarakteren i testen ble 4,4 - det betyr delt toppnotering med Ford Kuga.

 

3. Ford Kuga

Ford Kuga er ikke for den som trenger masse plass.

Les også

Denne SUVen kjører som en vanlig bil

Kuga overbeviser på veien.

 

Bilen er imidlertid mye for den som liker en SUV som kjører mer eller mindre som en personbil, og dermed også kan være morsom å kjøre fra A til B.

Det er ingen selvfølge i SUV-segmentet.

Totalvurderingen endte med et gjennomsnitt på 4,4. Det er likt som Volkswagen Tiguan, men ikke på hver enkeltvariabel.

 

4. Nissan Qashqai

 

Nissan kaller selv denne bilen en crossover.

Les også

En lure-SUV med super dieselmotor

Motoren redder god testkarakter.

 

I praksis betyr det en blanding av SUV, flerbruksbil og stasjonsvogn. Slik vi vurderer den, er den imidlertid aller mest en SUV - med sin gode bakkeklaring og terrengfremtoning.

Testbilen hadde imidlertid kun forhjulstrekk, en skjebne den deler med flere andre modellversjoner i klassen. Fire av fem Qashqai-kunder velger dessuten drift kun på forhjulene. 

En ny, kompakt og flott dieselmotor var hovedgrunnen til at Qashqai klarte den gode karakteren 4,4.

Den fine motoren kommer heldigvis også i kombinasjon med 4x4.

 

5. Toyota RAV4

 

Her snakker vi om modellen som lenge var SUV-sjef på det norske markedet.

Les også

Denne koster mer enn den smaker

Gammel traver blir ikke stort bedre og dyrere.

 

Men det er en stund siden nå, og RAV4 imponerer heller ikke i vår test. Det er noe traust og stødig over modellen.

Vi har grunn til å tro at RAV4 holder femteplassen på salgsoversikten mer på grunn av forventninger om driftssikkerhet enn at folk synes den er spennende.

Med en gjennomsnittskarakter på 3,6 var det bare så vidt at terningen landet på fire for RAV4.

 

6. Kia Sportage

 

Sportage innebærer nye og sprekere designtoner fra den sørkoreanske bilprodusenten.

Les også

Dette er en av de billigste SUV-ene

Men nye Kia Sportage er ikke like sportslig som navnet antyder.

 

Normalt pleier vi ikke å si så mye om bilers utseende, men vi mener Sportage har en av sine sterkeste sider her.

Testbilen skuffet noe med et understellsoppsett som føltes i overkant gammeldags for klassen, men vi snakker likevel om en godkjent totalpakke.

Nye Sportage er dessuten lysår bedre enn den forrige versjonen, og dro i land en blank 4 i vår test.

 

7. Mitsubishi Outlander

 

Mitsubishi Outlander ble først lansert på det norske markedet i 2007, og gikk rett inn i salgstoppen.

Les også

Dersom plass er det viktigste

Mitsubishi Outlander er stor, men støysterk.

 

Siden kan det virke som tiden har gått litt vel fort for Outlander, til tross for at den fiikk en ansiktsløftning i fjor - og ble salgsvinner i Norge.

Hovedårsaken er også her et noe gammeldags understellsoppsett, i tillegg til at det blir for mye kupéstøy. Firehjulsdrift og god plass er enn så lenge modellens fortrinn.

3,9 ble gjennomsnittskarakteren for Outlander - som dermed ligger nest sist i vår SUV-rekke i høst.

 

8. Skoda Yeti

 

Yeti, som deler navn med den avskyelige snømannen fra Himalaya, har et noe spesielt oppsyn.

Les også

Fersk test av Skoda Yeti

Skoda Yeti ser ut som en krysning mellom pizzabil, stasjonsvogn, flerbruksbil og firehjulsdrevet SUV.

 

I tillegg blander den sammen pizzabil-, stasjonsvogn- og SUV-begrepene i skjønn forening. Dermed er den kanskje den mest typiske crossover-modellen vi har testet i høst.

Yeti kombinerer en lang rekke egenskaper nordmenn er ute etter i en bil, men vi mener likevel at den mangler litt på komfort og kjøreglede.

Karakteren endte opp nokså midt i feltet.

 

9. Audi Q3

 

Miniversjonen av Q5 er på plass, og Audi hevder selv at «folk i sin beste alder» er en viktig del av målgruppen.

Les også

Liten SUV er ingen småbil

Audi vil kapre stasjonsvogn-eiere med nye Q3.

 

En av våre lesere hevdet sågar at Q3 er det beste eksempelet på en «cougar»-bil.

Hvor høyt den etterhvert kommer på kvinnelisten gjenstår å se, men det er uansett ikke snakk om noen offroader.

Kun 17 centimeter bakkeklaring lukter by og landevei, selv om bilen har et godt firehjulsdriftssystem.

Uansett er den en av SUV-ene som scorer best, med en gjennomsnittskarakter på 4,25.

 

10. BMW X3

 

Med sine 4,65 meter, voldsomme tyngde, store motor og høye pris skiller denne X3-utgaven seg ut i dette selskapet.

Les også

Denne SUV-en er sterk som en bjørn

Men BMW X3 tilfredsstiller neppe alle.

 

Den er kun én centimeter kortere enn Mitsubishi Outlander, men her er mer av plassen viet passasjerenes komfort enn store mengder bagasje. Vi tok den 211 hestekrefter sterke SUV-en på langtur, og ble både mektig imponert og tidvis avskrekket.

Likevel, og til tross for en fantastisk pris - i negativ forstand - holdt det til en gjennomsnittskarakter på 4,5

Vil du ha bilnyheter og -tester direkte på Facebook? Se her!

PS. Vår neste SUV-test blir av nykommeren XV fra Subaru. Følg med!

Uenig? Enig? Kommentér guiden!

Faktaboks

Kjønns- og næringsfordeling på de ti mest populære SUV-ene (i prosent, pr. 10.10.11)

ModellKvinneMannNæring
1. Mitsubishi ASX2464,911,1
2. Hyundai ix3519,162,618,3
3. Toyota RAV418,457,524,1
4. BMW X116,337,745,9
5. Volkswagen Tiguan15,354,829,9
6. Ford Kuga14,548,337,2
7. Mitsubishi Outlander135829
8. Volvo XC6012,158,729,2
9. Audi Q511,75335,3
10. BMW X39,753,636,7

Disse karakterene fikk SUV-ene i våre tester

1. BMW X3 xDrive 3,0 dA: 4,5

2. Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium: 4,4

3. Volkswagen Tiguan 2,0 TDI DSG 4Motion: 4,4

4. Nissan Qashqai 1,6 dCi Tekna: 4,4*

5. Audi Q3 2,0 TDI: 4,25

6. Mitsubishi ASX 1,8 DI-D Instyle+: 4,1

7. Skoda Yeti 2,0 TDI DSG 4x4: 4,1

8. Kia Sportage 2,0 CRDi Exclusive: 4,0

9. Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Intense+: 3,9

10. Toyota RAV4 Vanguard X 2,2 D-Cat : 3,6

NB. Karakteren tar utgangspunkt i en klassisk terning, med verdier fra én til seks. Totalkarakteren er gjennomsnittet av de åtte variablene vi vurderer hver enkelt bil etter.

* Nissan Qashqai er den eneste av testbilene som kun hadde forhjulsdrift.