• Range Rover

    FOTO: PRODUSENT

  • Ford Mondeo

    FOTO: PRODUSENT

  • Volkswagen Golf

    FOTO: PRODUSENT

  • Toyota Auris

    FOTO: PRODUSENT

  • Mazda 6

    FOTO: PRODUSENT

I høst kommer en bølge av nye bilmodeller

Bestselgerne til Ford, Range Rover, Volkswagen, Mazda og Toyota på løpende bånd.

De neste ukene vil vi oppleve en nyhetsbølge på bilmarkedet verden knapt har opplevd maken til.  Ikke fordi det er så mange nyheter, men fordi nyhetene er viktige, og gjelder biler som garantert vil sette sitt preg på veiene de neste 5-10 årene.

For oss nordmenn er det spesielt tre nye modeller mange venter på spenning på. Det er den nye Golfen, en ny Ford Mondeo og en helt ny Toyota Auris.

De tre er, eller har alle vært, bestselgere, både her i landet og i resten av Europa. Bilprodusentenes gullrekke har også det til felles at de en årrekke har vært flaggskip og tydelige trendsettere, når det gjelder utseende, motorer og andre tekniske løsninger.

VW Golf har satt standarden for kombibilene siden tidlig på 70-tallet, Mondeo er en trendsetter for design og tekniske duppeditter, mens Auris er blitt en spydspiss i Toyotas videre utvikling av hybridsystemet.

Følg oss på Facebook!

Ford Mondeo

Det første man legger merke til er den Aston Martin-inspirerte grillen og fronten, men de største endringene på nye Mondeo er under panseret.

Les også

Historiens minste motor i en mellomklassebil

Nye Ford Mondeo kommer med enliter.

 

Der sitter det en helt nyutviklet enliters bensinmotor, som er god for imponerende 125 hester. En motor på tilsvarende størrelse ville for en del år siden knapt vært god for mer enn 20-30 hester.

Av tekniske nyheter er nye Mondeo utstyrt med oppblåsbare baksetebelter, pluss et antikollisjonssystem som gjør at bilen stopper om den kommer for nær biler og gjenstander i bytrafikken, eller når bilen går under 30 km/t.

Ford har også en ny Fiesta på gang, og ikke minst en utgave av ikonet Ford Mustang.

Volkswagen Golf

Allerede i slutten av året kommer den syvende utgaven av Volkswagen Golf, som er den klart mest solgte modellen her i landet gjennom alle tider. Også i år vil VW Golf toppe den norske salgslisten.

Les også

Her er den nye Golfen

Sjuende generasjon av Volkswagen-favoritt. Se bildene!

Selv om likhetene er slående, hevder tyskerne at det dreier seg om en helt ny bil fra innerst til ytterst. Den nye er litt lengre, bredere og lavere enn forgjengeren, og har flere nye motoralternativer hvor både forbruk og CO2-utslippet er pint ytterligere ned.

Dette gjør at den nye Golf-en blir blant de mest nøysomme og utslippsvennlige modellene på markedet. De norske prisene er allerede klare: Den billigste koster 235.400 kroner, og har en 85-hesters bensinmotor. Den billigste med firehjulstrekk og 105-hesters dieselmotor, er priset litt under 300.000 kroner.

Toyota Auris

Populære Toyota Auris, som mange nordmenn fortsatt forbinder med Corolla, kommer i helt ny drakt. Ut fra bilder og informasjonen som er lekket ut, er det ingen tvil om at Auris er blitt langt dristigere og smidigere i linjene.

Les også

Nye Auris vil kvitte seg med trauststempelet

Norgesfavoritt blir tøffere og morsommere å kjøre. Se bildene!

Samtidig bygger Toyota videre på kjent teknologi, og satser tungt på en hybridversjon som går på bensin og selvprodusert strøm. Det er den samme teknologien vi kjenner fra Toyota Prius og Lexus CT200H.

Den kanskje største Auris-nyheten er at den etter hvert også kommer som stasjonsvogn, eller Touring Sports, som den kalles på Toyota-språket. Også stasjonsvognen kommer i hybridversjon.

Øvrige nyheter

Også Mazdas klare bestselger i Norge, Mazda 6, kommer i en ny utgave. Det nye flaggskipet har mye til felles med den nåværende modellen utseendemessig.

Les også

Her er Mazdas nye stasjonsvogn

Mazda lekker mer før Paris-utstillingen. Se bildene!

 

Ifølge Mazda dreier de fleste nyhetene seg om motorer, og ikke minst sikkerhet.

Range Rover kommer også i en helt ny versjon.

Også den har beholdt mye av utseende. Den mest oppsiktsvekkende nyheten er at karosseriet i Range Rover er i aluminium, noe som alene har gjort bilen nesten et halvt tonn lettere. Ifølge Land Rover er fjerde generasjon Range Rover konstruert på nytt fra bunnen av.

 

Hvilke(n) bilnyhet(er) er du mest opptatt av? Kommentér saken!