• Arne Eliassen (t.v) har i en årrekke drevet med antirustbehandling, og påpeker at nye biler kan ha fått rustskader allerede etter få måneder.

Kjemper mot rust på nye biler

Den norske vinteren gir rustskader på bilen etter få måneder.

Allerede etter noen måneder kan de første rustskadene åpenbare seg. På enkelte biler kan det etter seks år være for sent. Er karosseriet først angrepet, kan utviklingen gå fort.

Vitale deler som bremser kan ruste så mye at bilen blir trafikkfarlig. Det hender ikke sjelden at bremserør brekker i biter. Derfor anbefaler mange fagfolk å foreta en antirustbehandling så tidlig som mulig. Det kan fort lønne seg, ikke minst når du en gang skal bytte bil. En skikkelig behandling koster fra i underkant av 4000 kroner, og den bør gjentas hvert tredje år.

Det finnes flere antirustbehandlinger på markedet, og forskjellige måter å behandle bilen på. Derfor er det lurt å gjøre et nettsøk og be om tilbud på antirustbehandling.

Les også: 66 mil uten utslipp, dette er dine barns bil

For dårlig fra fabrikk

- Rustbeskyttelsen fra bilfabrikkene er ikke god nok. På biler som er seks, syv, åtte år gamle har rusten fått et godt grep, og da akselererer rustprosessen. Rust i karosseriet kan være svært vanskelig å stoppe, sier Arne Eliassen, som driver Trondheim Antirustsenter.

Eliassen medgir at stort sett er bilene blitt bedre behandlet mot rust på fabrikken, men ikke så godt at en skikkelig etterbehandling er unødvendig.

Tvert imot er det på bakgrunn av den omfattende veisaltingen viktigere enn noen gang å etterbehandle bilene.

Og i Norge har vi skiftende årstider med et utfordrende vær og en lang kyst med mye salt sjøluft. Bilene utsettes for store ytre påkjenninger som sterk kulde og varme, steinsprut, vann, søle og salting av veiene.

Les også: Betaler dyrt for «riktig» skiboks

Bremserør angrepet

Arne Eliassen viser frem en ti år gammel Toyota Corolla, grundig rengjort og der plastdekslene under bilene er løsnet. Bilen har ikke vært rustbehandlet før, og nå taler rusten sitt tydelige språk.

Bensinrøret er i ferd med å bli gjennomrustet. Bakre bremserør ruster og må om ikke lenge skiftes.

Eliassen forteller hvordan han går frem når en bil skal rustbehandles.

Etter at bilene er vasket og tørket, blir de sprøytet med spesielle kjemikalier i to omganger. Deretter påføres først et tyntflytende stoff som grunnlag før et tykkere lag smøres på som en forsegling.

Vi blir etterpå vist en fem år gammel Toyota Hiace, som ifølge Arne Eliassen slett ikke ser bra. Bensintank og bremserør viser tydelige tegn på rustangrep.

Men karosseriet er ikke angrepet, i hvert fall ikke ennå.

Les også: Golf mest solgte bilmodell - igjen

Japanerne ruster mer

På en Honda Accord er rusten kommer lenger.

- Mitt inntrykk er at japanske biler ruster mer enn europeiske. Til gjengjeld har for eksempel Toyota færrest feil, sier Eliassen.

Rust fører til at bremsene ligger på, bremseskivene slites og man får kast. Du kjenner risting i pedalen eller rattet.

Til slutt blir vi med på inspeksjon av en Honda Civic, som er vasket og klargjort for behandling.

Les også: Betal årsavgift selv om bilen er solgt

Vask bilen hyppig

- Den tekniske kvaliteten på bilene er blitt bedre, men hvorfor ruster de så raskt?

- Om det skyldes kvaliteten på stålet eller dårlig grunning, vet jeg ikke. Men det må sies at nye biler er noe bedre rustbehandlet i dag enn for tre - fire år siden.

Eliassen anbefaler at man på vinteren er minst like nøye med bilvasken som om sommeren. Det er blant annet viktig å spyle vann inn i felgene for å få løsnet saltet.

Les også: Rå Porsche med 730 hk