• Kvinnert er mer stresset, men kjører bedre, viser undersøkelse.

    FOTO: HARALD WISLØFF

Kvinner er de beste sjåførene

Stresser mer i trafikken, men kjører bedre enn menn.

Kvinner stresser mer bak rattet enn menn. Likevel kolliderer menn mer enn kvinner. Dette er hovedkonklusjonen i en undersøkelse Respons har utført for forsikringsselskapet Tryg.

 

Stress skjerper sansene

Menn kolliderte bilene sine for nesten 2,1 milliarder kroner i 2011, mot i underkant av én milliard for kvinnenes del. De var også innblandet i dobbelt så mange ulykker bak rattet.

Begge kjønn ble i en ny undersøkelse spurt om hvilke situasjoner som ble oppfattet som ekstra krevende eller ubehagelige når de kjørte bil.

Undersøkelsen viste at begge kjønn reagerte nokså likt, men med en liten forskjell: Kvinner oppga at de stresset i gjennomsnitt 10 prosent mer enn menn i forskjellige trafikksituasjoner.

 

Ikke overrasket

- Overrasker undersøkelsen deg?

- Nei, men en skulle kanskje tro at i en likestillingstid ville forskjellene utjevnet seg, men det gjør de ikke.  Undersøkelsen viser at myten om at kvinner skulle være dårlig på rygging, er en myte som bare må legges død en gang for alle, sier konserndirektør Kjersti Fyllingen i Tryg til bt.no.

Les også

Denne familien klarer seg uten bensinbil

To elbiler, sparer tusenvis av kroner i året.

 

- Nå er det ikke i seg selv bra å stresse i trafikken, men hvis man føler ubehag skjerper man også sansene. Det kan være det hengende håret som forhindrer en ulykke, sier Kjerstin Fyllingen.

 

Kjørekultur, ikke kilometer

- Er ikke det naturlig at menn er involvert i flere ulykker, når de kjører mer enn kvinner?

- Selv om menn fortsatt kjører noe mer bil enn kvinner, blir det stadig flere kvinner bak rattet. Dette er en svakhet med undersøkelsen. Vi har ikke helt klare data på forskjellen mellom mannekilometer og kvinnekilometer. Tendensen er likevel klar, kvinner har mindre skader pr. kjørte kilometer enn menn. Undersøkelsen gjelder ikke yrkeskjøring, bare privatkjøring, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen til bt.no.

Stigum Olsen sier kvinner er mer nervøse i trafikken. Og at det er markert forskjell på kjørekultur.

 

Fredag 13, en god dag

- Vi har data som viser at fredag den 13 er det markert mindre skader, enn andre dager. Folk er mer oppmerksomme på at dette er en forferdelig dag, en dag en helst skulle være under dynen. Vår statistikk viser at det er 16 prosent mindre ulykker på fredag den 13 i forhold til en normal dag. Det er normalt flere ulykker på fredager enn en normal ukedag, men likevel er det klare forskjeller, sier Stigum Olsen.

Les også

Snart får du flere av disse

Rydder tvilen av veien med flere vikepliktskilt.

 

Her er noen av svarene fra undersøkelsen:

• Ved forbikjøringer svarte 17 prosent av mennene at de følte ubehag, mot 28 prosent blant kvinnene.

• Trange parkeringshus stresset 28 prosent av de spurte mennene, mot 40 blant kvinnene.

Les mer om undersøkelsen her (pdf)

 

Den forbaska lukeparkeringen

En av de største forskjellene er når kjønnene skal lukeparkere. Her stresser 28 prosent av kvinnene, mot 10 prosent blant mennene.

Rygging derimot stresser kun ni prosent av kvinnene, mot seks blant menn. Likevel var menn innblandet i 35 prosent flere ryggeskader i fjor enn kvinner.

Mennene meldte 19.502 ryggeskader til forsikringsselskapene i 2011, mot 12.495 for kvinnenes del.

 

Forbanna lusekjørere

Det er kun i tre situasjoner menn blir mer stresset enn kvinner, nemlig køkjøring (26 prosent mot 15), å kjøre bak lusekjørere (49 mot 41) og det å rekke bilferger (11 mot 7).

- Vi registrerer at disse tre situasjonene alle har fart, eller mangel på fart, som fellesnevner. Det er her lett å spille på myten om fartsgale mannfolk, men vi må ikke glemme at kvinnene følger tett på i alle tre situasjonene, sier Kjerstin Fyllingen.

Konserndirektøren har følgende råd til menn:

- Dere menn kan trygt overlate rattet til kvinnene. Da er det statistisk sett dobbelt så stor sjanse for at dere kommer dere skadefrie frem.

 

Følg oss på Facebook!

 

Er kvinner bedre sjåfører enn menn? Hva mener du? Debattér saken!