• Opel Ampera har en bensinmotor som i praksis fungerer som kraftverk for batteriet som driver elmotoren.

    FOTO: HARALD WISLØFF

  • Toyota Prius Plug-In kommer i høst, og er den første ladbare Prius-modellen.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Toyota Prius + Seven har sju seter, men kan foreløpig ikke lades via strømnettet.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Lexus CT200h var den første hybriden i den mer kostbare delen av kompaktsegmentet da den kom i fjor. Det er den fortsatt.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Peugeot 508 RXH har en turbodieselmotor som driver forhjulene, mens en elmotor tar seg av bakhjulene. Firehjulsdriften er imidlertid ikke helt optimal.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Lexus GS450h er den råeste hybriden vi har testet til nå. Den kan kjøres med nesten forbausende lavt forbruk, men har også mengder av krutt på lager.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Audi Q5 Hybrid 2,0 TFSI byr på en fascinerende kombinasjon av bensin- og elmotor. Her er det masser av kraft, men krevende å holde forbruket nede.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Lexus RX450h er en stor og tung SUV. Selv om forbruket ikke er imponerende lavt, er det likevel i en helt annen divisjon enn i en tilsvarende bil med tradisjonell drivlinje.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

Sjekk disse hybridbilene!

Vi har testet åtte av hybridbilene på markedet.

I rekken av biler vi tester, dukker det stadig opp nye hybrider.

Det vanligste er en kombinasjon av bensin og elektromotor, men nå kommer stadig flere med turbodieselmotor som hovedkraftkilde og dessuten lademulighet.

Her gir vi deg listen over de åtte vi har testet det siste halvannet året - en liste som domineres av Toyota og Lexus.

Ingen bilmerker har hatt så stor tro på hybridbiler som Toyota. Nærmest har Honda ligget, siden utviklingen for alvor startet på 90-tallet.

Men stadig flere henger seg på. Blant annet kommer nye Range Rover som dieselhybrid neste år, mens Volvo og Mitsubishi kommer med ladehybridversjoner av V60 og Outlander - for å nevne noen.

Følg oss på Facebook!

Opel Ampera

Ampera er den europeiske tvillingen til amerikanske Chevrolet Volt. Til forskjell fra de fleste andre hybrider på markedet, har den en bensinmotor som fungerer som ladestasjon for batteriene.

Les også

Elbilen som ikke går tom for strøm

Med Opel Ampera kan du kjøre så langt du vil.

 

Men den kan også lades direkte i stikkontakten, og kan dermed i teorien fungere som en ren elbil. I løpet av vår test overbeviste den særlig med gode kjøreegenskaper.

Selv om bensinforbruket var lavt under vår test, kom vi ikke i nærheten av det teoretiske forbrukstallet.

Testkarakter: 4,6/6

Toyota Prius Plug-In

I over ti år har Prius-modellen ikke hatt muligheten til å lade batteriene via strømnettet.

Les også

Denne hybriden plugges i stikkontakten

Vi har testet ny Prototyp-Prius.

 

Det er det blitt en endring på nå. Bilen er i bunn og grunn den samme som før, men har fått en ladeluke på siden. Det betyr at den teoretiske rekkevidden på strøm er opp mot 25 kilometer - uten bruk av bensinmotoren.

Kjøringen på strøm krever imidlertid at sjåføren ikke er for hard på gassen - da kommer bensinmotoren inn i bildet. Bilen vi testet var en førproduksjonsmodell, og den hadde noe dårligere rekkevidde på strøm enn bilene som nå kommer på markedet.

Testkarakter: 4,5/6

Toyota Prius + Seven

Prius + Seven er den første flerbrukshybridbilen med sju seter.

Les også

Hybrid for et helt håndballag

Prius+ Seven lukter ny drosjefavoritt.

 

Modellen er mye større enn en standard Prius, men baserer seg på eksakt samme drivlinje. Det betyr også at den store og tyngre flerbruksbilen føles vesentlig mer utfordret på kraft.

Prius + Seven har klassisk flerbruksfleksibilitet innvendig, men kan fortsatt ikke trekke tilhenger.

Testkarakter: 4,4/6

Lexus CT200h

Ved inngangen til fjoråret kom CT200h som første hybridalternativ i det såkalte premiumsegmentet.

Les også

En miljøbil i premiumklassen

200 har skrevet kjøpekontrakt uten å ha kjørt hybridbilen Lexus CT200h.

 

Testbilen gjorde en god figur, primært gjennom godt kompromiss mellom komfort og kjøreglede. Forbruket imponerte ikke like mye som de teoretiske tallene.

Men i praksis er modellens største problem at batteripakken stjeler for mye av plassen i bagasjerommet.

Testkarakter: 4,6/6

Peugeot 508 RXH

Denne stasjonsvognen ble den første dieselhybriden på det norske markedet på forsommeren, ett år etter at 508-modellen ble introdusert.

Les også

Her er den aller første dieselhybriden for hytteveien

Men Peugeot 508 RXH er slett ingen offroader.

 

Bilens spesialitet er at turbodieselmotoren driver forhjulene mens en elmotor tar seg av bakhjulene. Vår test viste at bilen ikke alltid virket helt 4x4-optimalt, men alt i alt ga bilen et godt inntrykk.

Mye av bilen fremstår dessuten som mer luksuriøs enn prislappen skulle tilsi.

Testkarakter: 4,6/6

Lexus GS450h

Denne hybriden er vår absolutte favoritt for øyeblikket.

Les også

En ny hybridfavoritt er født

Komfortabel kruttpakke med sportslige evner.

Årsaken er at den, til tross for at den er en relativt stor og tung sedan, kan kjøres relativt rimelig. Samtidig er den så kraftfull og velbalansert at den også er farlig rask.

Nei, hybridbil trenger ikke være kjipt. Prislappen, derimot.

Testkarakter: 4,9/6

Audi Q5 Hybrid 2,0 TFSI

Vi tok med Q5 Hybrid på en skikkelig langtur gjennom over 100 mil, fra øst til vest og tilbake.

Les også

Dette er en historisk Audi-hybrid

Mer rå kraft enn lavt forbruk.

 

Testen ga to aha-opplevelser: Denne hybridbilen gikk som en kule. Og den brukte uforskammet mye bensin selv ved moderat kjøring. Drivlinjen baserer seg på en to liter stor bensinmotor med turbo, og har et uvanlig heftig skyv.

Denne bilen er, etter vår mening, mer et teknologisk krumspring enn et reelt mijøalibi.

Testkarakter: 4,25/6

Lexus RX450h

RX-modellen fikk nylig en ansiktsløftning, og fremstår bokstavelig talt som en høyteknologisk høyborg.

Les også

Kraftfull millionbil med miljøambisjoner

Kan smyge seg lydløst frem.

 

Den store SUV-en byr på greie kjøreegenskaper til tross for massiv tyngde. Samtidig har den ikke et helt avsindig bensinforbruk, til tross for at vi ikke ble direkte imponert.

I denne bilklassen, for store og/eller luksuriøse SUV-er, møter RX begrenset konkurranse fra hybridversjonene av Porsche Cayenne, Volkswagen Tourag og BMW X6.

Testkarakter: 4,75/6

 

Det blir stadig flere hybrider å velge blant. Kjører du allerede hybrid? Eller vurderer du å gå til anskaffelse av en? Kommentér saken!

Faktaboks

21 hybrider på det norske markedet

  • Audi Q5 hybrid quattro (0,69/159)
  • Audi A6 hybrid (0,62/145)
  • BMW 7-serie ActiveHybrid (0,94/219)
  • BMW X6 ActiveHybrid (0,99/231)
  • Citroën DS5 Hybrid4 (0,41/107)
  • Fisker Karma (0,24/53)
  • Honda CR-Z 1,5 GT Coupe (0,5/117)
  • Honda Insight 1,3i (0,44/101)
  • Lexus CT 200h (0,38/87)
  • Lexus GS 450h (0,76/180)
  • Lexus LS 600h 5,0 V8 D-4S (0,93/219)
  • Lexus RX 450h (0,63/145)
  • MB S400 HYBRID (0,79/186)
  • Opel Ampera (0,12/27)
  • Peugeot 3008 Hybrid4 (0,38/99)
  • Porsche Cayenne S Hybrid (0,82/193)
  • Toyota Auris 1,8 Hybrid (0,38/89)
  • Toyota Prius 1,8 Hybrid (0,39/89)
  • Toyota Prius 1,8 Plug-in Hybrid (0,21/49)
  • Toyota Prius + Seven (0,44/101)
  • VW Touareg 3,0 V6 Hybrid (0,82/193)

 

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Blandet forbruk pr. mil og CO2 i g/km i parentes.