• Til tross for at dagens Golf-modell er inne i sin 12. time, selger den i bøtter og spann.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Siste utgave av Ford Focus kom på markedet i fjor vinter, og er den nærmeste utfordreren til Golf.

    FOTO: HARALD WISLØFF

  • Salget av Toyota Avensis har økt betydelig siden modellen fikk en ansiktsløftning ved inngangen til året.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Volkswagen Passat er nærmest selvsagt blant topp fem på salgsstatistikken. Etter andreplassen totalt i fjor totalt, er tendensen noe svakere i år.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Volkswagen Tiguan er landets klart mest populære kompakte SUV i øyeblikket, til tross for at det finnes en rekke gode alternativer.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Volvo V70 er en sikker representant i toppen av salgsstatistikken. Klart flest kjøper modellen med beskjedne motoralternativer, men V70 kan også være en millionbil.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Nissan Qashqai holder stand på topplisten, men er ikke lenger nordmenns favoritt i SUV/crossover-feltet. Det var den i 2009 og 2010.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Utseendet har vært praktisk talt vært det samme siden 2004/2005, med unntak av visse endringer i 2009 (bildet). Likevel er Skoda Octavia fortsatt populær.

    FOTO: MAGNE JOHANSEN

  • Ford Mondeo har sett omtrent lik ut siden 2007. Etter ansiktsløftningen for et par år siden nærmer modellen seg utskiftning, men henger fortsatt med i salgstoppen.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Mitsubishi ASX gikk rett inn i salgstoppen da den ble lansert i Norge for to år siden. I fjor var den landets klart mest solgte SUV/crossover, med 4194 registreringer. I år er utviklingen vesentlig svakere.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

Sjekk hvor bra disse ti bilene er

Vi har testet bestselgerne.

Ved starten av denne uken var det solgt omtrent 90.000 biler i Norge så langt i år, ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

En lang rekke bilmodeller er gjengangere i salgstoppen hvert eneste år, men enkelte år blander det seg inn nye utfordrere på topp ti-listen.

Vi har testet de fleste av dem. Denne oversikten tar derfor utgangspunkt i våre egne tester fra det siste halvannet året og bestselgerne så langt i år.

Tre merker skiller seg særlig ut på topp ti-listen.

Bli venn med oss på Facebook!

1. Volkswagen Golf

Til tross for at en helt ny modell snart skal lanseres, er dagens Golf-modell likevel en vinner på det norske markedet.

Les også

100 mil i landets vanligste bil

Denne når snart 200.000 solgte i Norge

 

Med veldig klar margin: Så mange som 4,5 prosent av alle nybiler i år - eller rundt 4000 biler - er en Golf.

Det store spørsmålet er hvorfor Golf-suksessen bare ruller videre. Vi forsøkte å finne noen svar på det under langtest av den utgående modellen tidligere i år.

2. Ford Focus

Omtrent 1200 biler bak VW Golf finner vi en annen gjenganger i salgstoppen, nemlig Focus.

Les også

Bombet med utstyr

Denne Focus-versjonen er for spesielt interesserte.

Modellen kom i helt ny versjon for snart halvannet år siden. Da satte den nye standarder for utstyrsnivå i den rimeligere delen av bilmarkedet, og fikk også flere utmerkelser fra EuroNCAP.

Focus utmerker seg ellers med klasseledende kjøreegenskaper - om enn noe mindre sportslig i stilen enn de foregående generasjonene

3.  Toyota Avensis

Avensis har gjeninntatt tronen som den mest solgte familiebilen i Norge.

Les også

Derfor er oppdaterte Avensis blitt mye bedre

Kjører bedre enn noen gang.

 

Posisjonen har fått god hjelp av ansiktsløftningen modellen fikk i vinter, som blant annet førte til at den - etter vår mening - fikk langt bedre kjøreegenskaper enn tidligere.

Utseendet ble dessuten hakket skarpere, uten at vi tror det skremmer særlig mange. Men størst i klassen er Avensis ikke.

4.  Volkswagen Passat

Passat var landets nest mest solgte bil i fjor, et bratt byks opp fra året før som ga en sjetteplass.

Les også

Helt vanlig, men likevel spesiell

Firehjulsdrevet folkefavoritt.

Siste versjon, den såkalte B7-generasjonen, ble introdusert på det norske markedet for halvannet år siden. Utmerker seg med gode plassforhold både til folk og bagasje.

Ellers er det mer jevnheten enn høydepunktene som gjør denne modellen.

5. Volkswagen Tiguan

Tiguan fører an i det etterhvert oversvømte feltet av kompakte SUV-er, med 600 flere solgte enn neste utfordrer på listen - Nissan Qashqai.

Les også

Tiguan er en god nummer to

Grå SUV-eminense fra Volkswagen.

 

Under vår test, riktignok av en påkostet versjon, fikk vi noen svar på hvorfor Volkswagen lykkes også i dette segmentet. En av hemmelighetene ligger i en fin drivlinje.

Men det er også verd å merke seg at en Tiguan fort blir veldig dyr.

6. Volvo V70

V70 er den eneste Volvo-modellen som kommer inn blant de ti mest solgte i Norge så langt i år, med lillebror V60 på en ellevteplass.

Les også

Denne svensken vil nordmenn ha

Men alle er ikke like spreke som denne.

 

Hovedgrunnen til at V70-modellen har tatt store markedsandeler i Norge, er at den for noen år siden ble utstyrt med en 1,6 liters dieselmotor og fikk merkelappen DRIVe. For liten, sa noen. Flertallet mener tydeligvis noe annet.

Da vi testet modellen, var det en langt mer påkostet versjon.

8. Nissan Qashqai

Mange mener at en SUV skal ha drift på alle fire.

Les også

En lure-SUV med super dieselmotor

Motoren redder god testkarakter.

 

Men det er også et stort salg av utelukkende forhjulsdrevne SUV-er - eller crossovere - på det norske markedet. Nissan Qashqai er et av de tydeligste eksemplene, der 75 prosent velger dette alternativet.

Qashqai-testbilen imponerte først og fremst med en meget potent, ny turbodieselmotor.

9. Skoda Octavia

Skodas kompakte stasjonsvogn har i en årrekke vært en slager i Norge. Nå nærmer dagens modellgenerasjon seg utskiftning, etter at siste ansiktsløftning kom i 2009.

Les også

Firehjulsdrift til folket

Halvparten velger drift på alle fire.

 

Til tross for at den rent fysisk ikke er av de største stasjonsvognene, har den vel så mye - eller mer - bagasjeplass enn flere konkurrenter i den såkalte mellomklassen.

Modellens største fortrinn er nok likevel at den er en av de billigste inngangene til kombinasjonen firehjulsdrift og stasjonsvogn.

11. Ford Mondeo

Mondeo er i likhet med Avensis, Passat og V70 en årviss slager i familie- og firmabilsegmentene.

Les også

Overraskende god Mondeo

Ford Mondeo innfrir også med mini-diesel.

 

Kurant plass og jevnt over gode kjøreegenskaper er etter vår mening bilens fortrinn. Hele 67 prosent av kundene har i år valgt den 1,6 liter store turbodieselmotoren - den samme som er hovedgrunnen til V70-suksessen i Norge.

Vi testet nettopp versjonen med denne motoren da den kom på plass i Mondeo i fjor vinter.

12. Mitsubishi ASX

På tidspunktet vi publiserte testen, var Mitsubishi ASX den mest populære SUV-en blant kvinner.

Les også

Her er kvinnenes SUV-favoritt

Mitsubishi ASX har drag på damene.

 

Det norske folk var åpenbart mer imponert over ASX enn vi var i vår test, og sendte modellen til topps av salgsstatistikkene i en rekke fylker. Siden har ASX delvis blitt innhentet i konkurransen.

ASX er imidlertid bare en av tre nesten helt like biler. Samarbeidet med Citroën og Peugeot gjør nemlig at det har dukket opp ytterligere to nesten like i år, nemlig C4 Aircross og 4008.

BMW 14. mest solgt

Av de 12 i toppen av salgsstatistikken, er det bare to vi ikke har testet i løpet av det siste halvannet året - nemlig Toyotas Yaris- og Auris-modeller. Disse ligger i øyeblikket på sjuende- og tiendeplass.

Yaris er ganske ny på markedet i dagens versjon, mens den helt ferske Auris-modellen premierevises i Paris i slutten av neste måned.

Rett utenfor lista faller dessuten biler som BMW X3, Subaru XV og Kia Sportage. Førstnevnte befinner seg på en nesten oppsiktsvekkende 14.-plass på OFV-oversikten.

 

Hva tror du er årsaken til at noen få merker dominerer så kraftig i toppen? Kommentér saken!