• Kinesiske FAW Hongqi L7 mikser tilsynelatende både Rolls-Royce Phantom, Chrysler 300C og Hongqis egen CA72-sedan fra 1959. Resultatet er en smått usannsynlig lukssussedan.

    FOTO: NEWSPRESS (ALLE)

  • GAC Trumpchi E-linKer er, som navner tilsier, en helelektrisk (konsept)bil.
  • GAC Trumpchi GS5 ser ut som en nesten hvilkensomhelst kompakt SUV.
  • Konsept-SUV-en Lamborghini Urus er selvsagt på plass i Beijing.
  • Daimler-BYD Denza er det første resultatet av det tysk-kinesiske samarbeidet.
  • Cayenne GTS er resultatet av den siste SUV-finslipingen hos Porsche. Brumlebassen vises frem i Kina.
  • BAIC C51X byr på friske SUV-linjer, men om man ser nærmere etter dukker det opp både en og to konkurrenter i linjene.
  • BAIC C90L er en sedan med majestetiske dimensjoner.
  • FAW Besturn B90 har et utseende som neppe påkaller det helt store begjæret. Men formatet er erketypisk for Kina.
  • Sedanen Dear Qin er en konsepthybrid fra Toyota, og ser ikke akkurat ut som en gjennomsnittlig Auris.
  • Roewe E50 er en liten elbil. Det kinesiske merket skal være premiumavdelinegn til Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC).
  • Enkelte nettkilder hevder at den kinesiske SUV-en Zotye T600 ser ut som kjærlighetsbarnet til Audi Q5 (bakfra) og Acura RDX.
  • Man behøver ikke være spesielt konspiratorisk for å se hintene av VW Polo i oppsynet på den ellers nokså kjedelige minisedanen Zotye Z600.
  • Konseptbilen Volkswagen E-Bugster er en helelektrisk roadster.
  • Volkswagen Lavida deler en hel del med Passat, og er en kompaktbil kun for det kinesiske markedet. Den produseres av Shanghai Volkswagen Automotive (CSVW).
  • Toyota Yundong Shuangqing Concept har en hybriddrivlinje som primært skal være utviklet i Kina.
  • Toyota Dear Concept hatchback er en litt annen vri på sedanen Qin.
  • Sedanen BYD Qin er en helt ny ladehybrid fra produsenten hvis fulle navn er Build Your Dreams.
  • Konseptet Chery @ANT befinner seg helt utenfor den såkalte boksen, og visualiserer et slags fremtidig veigående tog.
  • Konsept-SUV-en Chery TX kan ikke beskyldes direkte for å kopiere noen som helst.
  • Blant få amerikanske biler på messen befinner Chrysler 300C Ruyi Concept seg. Samtidig som merket relanseres i Kina, har 300C fått en kinesisk touch.
  • Mellomklassebilen Fiat Viaggio er den første kinesiskproduserte italieneren - i samarbeid med kinesiske GAC. Bilen deler konsernplattform med Dodge Dart.
  • Den såkalte Hawtai B11 China Edition-sedanen har hentet inspirasjon fra fordums Ming-vaser - både inni og utenpå.
  • Jeep ærer Kina med sin Wrangler Dragon Edition.
  • Chery Cowin 5 er en nokså anonym kinesisk sedan...
  • ... og interiøret i sedanen ser ditto plastisk ut.
  • Lifan 320 er en småbil primært for det kinesiske hjemmemarkedet, i tillegg til land som Peru og Russland. I det senere er de åpenbare likhetene med Mini tonet noe ned.
  • Roewe 950 skal være en premiumsedan.
  • MG Icon ligner ikke på noe vi har sett fra det tidligere erkebritiske merket.
  • Haima Yao minner om veldig mye japansk i den samme fasongen.
  • Great Wall Haval E har en av de sprekeste dørløsningene på årets utstilling.
  • FAW Hongqi H7 minner ikke lite om en gjennomsnittlig Skoda sett forfra.
  • JAC Heyue SC er en sportscoupe utstyrt med en 2,4-liters bensinmotor. Ytelsen er ikke mer skremmende enn 162 hestekrefter.
  • JAC Rein II er en kompakt kinesisk SUV.
  • Honda Concept S er en av de designfriskeste sjuseterne vi har sett. Men den er ikke ment for Europa.
  • Peugeot vil selge flere høyreiste biler enn sin nåværende 4008. Urban Crossover concept vises frem i Beijing.
  • Honda Concept C er en sedan som kun er ment for det kinesiske markedet.
  • Geely er ett av de kinesiske merkene som er nærmest innpass på det europeiske markedet. Her den kompakte crossoveren/SUV-en Emgrand EX6.
  • Den kompakte sedanen Geely Englon SC7-RS ser veldig britisk ut bakfra...
  • ... og også forfra. Mye tyder på at London-Taxien har vært inspirasjonskilde.
  • Konseptbilen Geely Mo Car er en flerbrukssak som også skal kunne frakte en rullestol.
  • Den elektriske taxien BYD e6 skal bidra til mindre forurenset luft i de kinesiske storbyene.
  • Bildene av konseptbilen Citroen Numero 9 ble lekket rett i forkant av bilutstillingen. Dette er franskmennenes nye idé om en luksuriøs storbil.
  • Renault Talisman skal være en flaggskipsedan for det kinesiske markedet. Men det er ikke en fransk bil. Renault har hentet SM7 fra den sørkoreanske kompanjongen Samsung - og gitt den nytt navn.
  • Konseptbilen Audi A6L e-tron er en ny ladehybrid som skal klare inntil åtte mil på batteridrift. Når den vises i Kina, er det selvsagt med forlenget akselavstand.
  • Konseptbilen Audi RS Q3 viser at tyskerne ønsker å lage sportslig bil også av den kompakte SUV-en. Bilen skal være utstyrt med den femsylindrede 2,5-litersmotoren. Her med 360 hestekrefter.
  • Kineserne er ville etter biler med ekstra god plass i baksetet. Slikt fører til at BMW forlenger sin kompakte 3-serie. Her 328 Li. L for lang.
  • Mercedes-Benz Concept Style Coupe (CSC) er tyskernes kinesiske frieri. Mye tyder på at en fremtidig, krympet CLS vil ligne på denne - til tross for at det er snakk om en stilstudie.
  • Brilliance Great China II må være noe av det beste som så langt er presentert fra Kina. Kanskje er det ikke noen bombe at selskapet samarbeider med BMW.
  • Brilliance H530 REEV er en kinesisk ladehybrid.
  • El-opplegget i bagasjerommet i ladehybriden Brilliance H530 REEV ser unektelig både uferdig og upraktisk ut.
  • Modellnavnet til Chery Riich G2 kan antyde at bilen henvender seg til et bemidlet publikum. Format og utseende tyder på noe annet.

Her flommer det over av Kina-biler

Både kopier og kreative kreasjoner. Se stort bildegalleri fra bilutstillingen i Beijing!

Hørt om bilmerker som Geely, Changan, Great Wall, Brilliance, Build Your Dreams (BYD), Chery, FAW og BAIC?

Det blir stadig flere av dem, og under årets internasjonale bilutstilling i Beijing stiller rundt 100 kinesiske merker ut nesten 500 modeller. Flere av produsentene har i tillegg en forkjærlighet for italiensk design, og hyrer hjelp til linjeføringen i tillegg til europeisk utviklingsbistand generelt.

Dette markedet har dessuten en sjelden dragning mot sedaner i ymse formater.

Fra Europa satser særlig de tyske produsentene BMW, Mercedes-Benz og Audi hardt på å tilfredsstille kinesiske billyster. Ett særfenomen er spesialversjoner med økt akselavstand for å gi bedre bakseteplass.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Mer enn kopier

Tidligere var den kinesiske bilindustrien først og fremst assosiert med overtydelige plagiater av europeiske biler. Nå viser det seg mer og mer at kineserne kan mer enn å kopiere, selv om det fortsatt dukker opp avarter som gir en merkelig følelse av déjà vu.

Les også

Er det lov å starte bilen i fylla?

Politiet kan ta fra deg bilnøklene.

 

Noen i form av krysninger mellom kjente bilformater, typisk crossovere mellom SUV og flerbruksbil.

Andre er dratt så langt at de verken minner om - i overført betydning - fugl eller fisk. Men ikke en eneste klassisk stasjonsvogn skjuler seg i vårt bildegalleri med rundt 50 biler.

Den kanskje aller mest outrerte store sedanen, er retroflaket FAW Hongqi L7.

Den er en tilsynelatende hemningsløs miks av selskapets egen 1959-modell CA72, britiske Rolls-Royce Phantom og amerikanske Chrysler 300C.

 

Kjøpt opp

En av årsakene til at det er stadig vanskeligere å vite hva som er kinesiske kopier, er at bilfabrikantene i stadig større grad har kjøpt opp hele, eller deler av, havarerte europeiske produsenter.

Konsekvensen er at biler som MG Icon eller den svulstige Geely Englon - som åpenbart skal ligne på en London-Taxi - er helt legale lisensbygg.

Les også

Dette er «Saab» på kinesisk vis

Har kjøpt rester og satt inn elektrisk motor.

Andre, som Build Your Dreams (BYD) og Daimler, har inngått joint venture-avtaler med felles siktemål. Et synlig resultat av det, på utstillingen, er den kompakte Denza-modellen.

Men det finner også merker som driver med sitt, uten utenlandsk påvirkning, og gir bilene nye uttrykk basert på egne ideer.

- Også i Kina er det nok folk som vet hvordan man skal bygge en god bil, uttaler en ydmyk VW-sjef Hans Demant til Spiegel Online, og advarer samtidig mot europeisk arroganse.

 

Er kinesisk bil aktuelt for deg på sikt? Kommentér saken!