Billig, romslig og praktisk

Hyundai ix20 vekker ikke den store kjøregleden, men er mye bil for pengene.

Merke/modellHyundai ix20
Pris Fra 189.950 (pris testbil 258.950 kroner)
Motorstyrke 1,4l 90 hk
Dreiemoment 220 Nm
Drivstoff Diesel
Gir manuell
Toppfart 167km/h
0-100 km/t 14,5 sekunder
Lengde 4,10m
Bredde 1,77m
Egenvekt 1320 kg
Bagasjerom 440l
Forbruk 0,42 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 114 g/km

lukk

Fakta

Av små biler under 200.000 kroner er det noen få gode alternativer å velge mellom. En av de siste tilgjengelige er Hyundai ix20.

Vi prøvekjørte en Hyundai ix20 1,4 diesel med 90 hestekrefter og «Blue Drive».

«Blue Drive» inkluderer stop & go, dekk med lav rullemotstand og et automatisk styringssystem som bidrar til å senke CO2-utslippet.

Les også: Livsfarlig slurv med setebeltet

Lett å like

Den lille bilen, som produseres i Tsjekkia, er lett å like. Den er lettkjørt, setene er relativt gode og bilen er utpreget praktisk.

Girkassen er god å gire med, den er presis og vi savnet på ingen måte automatgir på en sånn liten og lettkjørt bil.

Du kan slå ned seter flatt, det er oppbevaringsrom overalt, godt med solide koppholdere og bilen kommer seg fint frem på iskalde vinterveier.

Bagasjerommet er på 440 liter. Slår du ned setene er det på hele 570 liter, noe som ikke er verst for en så liten bil.

Les også: Audi A7 - litt mindre konservativ Audi

Ikke eksklusiv, men praktisk

Hyundai har til gode å bli oppfattet som en spesielt eksklusiv bil.

ix20 gir likevel et godt kvalitetsinntrykk. Vi sitter godt og bilen føles som et ordentlig stykke arbeid.

Plasten er noen steder i overkant hard, men det er fortsatt et stykke fra den tynne og kjipe plasten som herjet asiatiske biler før.

Les også: Har bilen din fått kuldesjokk?

Lett å betjene

Bilen har også et godt og lettfattelig radiosystem med god tilgang fra førerposisjon.

Ofte var det mye lettere å bare betjene den fremfor å fikle med multifunksjonsrattet. Lyden er også bedre enn i mange andre modeller fra konkurrentene.

Bilen vi kjørte hadde også navigasjon. Med touchscreen er den intuitiv og enkel å forstå. Teknologien er ikke den mest avanserte, men det dekker de aller fleste behov.

Setevarmen er effektiv og bilen ble fort varm, til tross for kalde minus 15 i Oslo da vi testet bilen.

Overmotorisert

Motoren i bilen vi prøvekjørte var en 1,4 liters diesel på 90 hestekrefter.

Den blir fort uinteressant fordi den er ganske dyr sammenlignet med de andre motoralternativene. Ikke er den spesielt inspirert heller, så en mindre motor vil garantert gjøre nytten godt nok. Dieselmotoren koster nesten 20.000 kroner mer enn tilsvarende bil med 90 hestekrefters bensinmotor, hvis du vil ha comfortpakken (som innholder blant annet ryggekamera, autoklima og iPodkabel).

Klarer du deg uten begynner denne bilen på 189.950 kroner, mens den minste dieselmotoren koster fra 199.950 kroner.

Kunne vært enda bedre

Det skal legges til at forbruket på bensinmotoren ikke er spesielt mye høyere, men at bilen blir nesten 2 sekunder raskere 0-100 km/h.

Få av disse bilene vil nok bli brukt til gaterace, men det er verdt å spørre seg selv hva du betaler for med dieselalternativet på denne bilen.

Den ville nok scoret høyere med et billigere, og antagelig like godt, bensinalternativ.

Med de minste motoralternativene har du fremdeles en ypperlig liten bil med god plass, som er behagelig å kjøre.

Skal du frakte tungt eller kjøre fort blir det fort helt andre biler som er mer aktuelle kjøp.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll