• Avensis har fått en vesentlig skarpere frontdesign. Men vi fant likevel det mest interessante under skallet.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Innvendig har midtkonsollen fått et litt annerledes utseende. Ellers er det meste som ved modellintroduksjonen.
  • Design er én ting, kjøreopplevelsen noe annet. Og det er primært det siste som gjør at Avensis får et karaktergjennomsnitt på solide 4,5 i vår test.
BILTESTER / Toyota Avensis 1,8 VVT-i Multidrive S Advance

Derfor er oppdaterte Avensis blitt mye bedre

Kjører bedre enn noen gang.

Merke/modellToyota Avensis 1,8 VVT-i Multidrive S Advance
Pris 349.300 kr (billigste 288.700)
Motorstyrke 147 HK v/6400 o/min
Dreiemoment 180 Nm v/4000 o/min
Drivstoff Bensin
Gir Trinnløs automat
Toppfart 200 km/t
0-100 km/t 10,7 sek
Lengde 4,78 m
Bredde 1,81 m
Egenvekt 1430-1485 kg
Bagasjerom 543 l
Forbruk 0,66 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 154 g/km (blandet)

lukk

Fakta

Etter å ha testet denne bilen, lurer vi på hvorfor Toyota ikke hostet opp disse kjøreegenskapene mye tidligere. Avensis fremstår i dag som langt mer selvsikker på veien. Vår testperiode fortalte dessuten at bensinmotor er et godt alternativ i denne bilen, selv om den aktuelle ytelsen kun er tilgjengelig i kombinasjon med trinnløst automatgir.

lukk

Pluss

Siden Toyota har luket bort de verste unotene, handler det denne gang mest om bagateller når minus skal noteres. Til tross for at støydempingen åpenbart er bedre enn før, var det likevel noe mer hjulstøy enn vi kunne ønske. Vi tar dog høyde for at lyden fra hjulene ble mer hørbar siden det ellers var behagelig støynivå i kupeen. Setene foran er greie, men heller ikke mer. En oppgradering vil løfte opplevelsen betydelig.

lukk

Minus
Merke/modellToyota Avensis 1,8 VVT-i Multidrive S Advance
Motor/girkasse 5
Komfort 4
Kjøreglede 5
Sikkerhet 5
Interiør 4
Eksteriør 5
Økonomi 4
Miljø 4
Karakter 4,5

lukk

Karakter

Familiebilen Avensis er en årviss gjenganger i toppen av den norske salgsstatistikken, og regnes som noe av det tryggeste man kan kjøpe.

Men vi er ikke de eneste som har vurdert modellen som temmelig uengasjerende og traust å kjøre. Én ting er manglende kjøreglede, en annen at fastere fjæringsoppsett bedrer kjøresikkerheten.

Begge områder er etter vår mening vesentlig bedre på Avensis, som nettopp har fått en midtlivsoppdatering.

Skarpere frontdesign er den tydeligste utvendige vrien, der den trapésformede grillen møter det tilsvarende utformede luftinntaket under.

I 2012 må dessuten enhver bilprodusent med selvrespekt ha hovedlykter med LED-innsats. Så også Avensis, som også har fått en stripe i baklysene.

Følg oss på Facebook!

 

Mer data, færre knotter

Samtidig er det gjennomført en betydelig opprydning i midtkonsollen i formbindelse med den såkalte Touch&Go-enheten (ikke på enkleste utstyrsnivå).

Det betyr vesentlig færre knapper å forholde seg til, med mindre man dykker inn i menyvalgene via ta-på-skjermen.

Les også

Dette er ikke bare en kjip Jeep

Men Grand Cherokee er definitivt både hummer og kanari.

 

Dataenheten tar seg av alt fra blåtann for telefon og musikk via kjørecomputer og navigasjon til hastighetsvarsling.

Det er også mulig å bruke systemet til enkel nettsurfing dersom man setter opp smartmobilen som modem, og menystyringen er enkel dersom man har en viss rutine.

 

Grei, men ikke størst

Materialvalgene i interiøret er på det jevne i denne pris- og bilklassen. Det betyr kurant dashbordpolstring og høy plastandel.

Stoffsetene bidrar ikke til noe løft, tvert i mot, men passformen i fører- og passasjersete er grei. Likevel er det lett å savne den ekstra støtten en dyrere oppgradering gir.

Baksetet har kurant benplass og sittekomfort, men med bakovervendt barnesete, på høyre side bak, må passasjeren foran regne med begrenset benplass. 

De 543 literne med bagasjeplass bakerst er lette å utnytte, med grei dybde, men er et godt stykke unna å være størst i klassen.

 

40 prosent bensin

Med større avgiftstrykk på nitrogenoksider, som typisk slippes ut fra dieselbiler, er det ventet en dreining mot større salg av biler med bensinmotor i år - til tross for at de jevnt over har noe høyere CO2-utslipp.

Les også

Her er kvinnenes SUV-favoritt

Mitsubishi ASX har drag på damene.

 

Toyota Norge AS anslår at 40 prosent - som i praksis er en dramatisk forskjell - kommer til å velge bensinmotor.

25 prosent skal etter planen velge versjonen vi kjører i denne testen. Kraften besørges av en 1,8-liter stor motor, uten turbo, som er koblet til en trinnløs CVT-girkasse. Maksytelsen er 147 hestekrefter ved 6400 omdreininger.

I utgangspunktet virker det som en kjedelig kombinasjon. Men i praksis er opplevelsen annerledes.

 

Ikke avskrekkende

Motoren har ikke voldsomt seigdrag, men automatkassen får likevel mye ut av tilgjengelig kraft. Tidvis virker det som girkassen famler litt, for så - stort sett - å ta seg elegant inn.

Alternativt kan den overstyres enten med hendler på rattet eller via girspaken - uten at vi ser noe større behov for det.

Gjennom hele testperiodens 25 mil oppnådde vi et faktisk blandet forbruk på 0,74 liter pr. mil (kjørecomputeren viste 0,72), med like deler kort- og langkjøring.

Det er ikke ravende langt unna teorien. Oppgitte fabrikkdata er 0,66.

 

Mye bedre på veien

Testbilen har langt bedre balanse enn den dieselmotoriserte forgjengeren vi testet for ett år siden.

Den gang var vi misfornøyd med kjøreegenskapene, også på grunn av testbilens hang til å understyre, men denne gang får Avensis klart godkjent.

Undertegnede har nemlig aldri kjørt en Avensis med bedre og mer balanserte kjøreegenskaper.

Les også

Her er Opels nye romskip for storfamilien

Men fikk vi inn denne senga da vi testet nye Zafira?

 

Ikke slik å forstå at Avensis har fått sportslige tendenser.

Men den er fast i fisken, krenger overraskende lite og gir langt tydeligere tilbakemeldinger om underlaget enn før.

 

Hevder forsterkninger

Noe av forklaringen kan ligge i forbedrede stabilisatorstag bak og endret støtdemperoppsett, som Toyota hevder er en del av faceliften.

Samtidig er styrefølelsen betydelig skarpere. Alt i alt bidrar disse faktorene til at testbilen fremstår som både morsommere å kjøre og mer selvsikker på veien.

Når den elektroniske stabilitetskontrollen også er fornuftig satt opp, og utelukkende gjør det den skal, er det et langt steg frem. Slik har det ikke alltid vært hos Toyota.

Den økte kjøregleden kan selvsagt ha et lite komfortminus, men vi mener totalbildet uansett er vesenlig forbedret.

 

Positivt støynivå

Avensisen har, etter vår mening, likevel ikke vesentlig svekket kjørekomfort.

Selv om passeringene av brå og tette ujevnheter merkes mer enn før, nøytraliseres de raskt.

Etter å ha kjørt en lang, lang rekke av dieselbiler på test, er det første som slår en at det er uvanlig tyst i kupeen.

Toyota hevder selv at det er lagt inn bedre støydemping, noe det er grunn til å tro på.

Kun når motoren tvinges til å jobbe på høyere turtall trenger særlig lyd inn i kupeen, i tillegg til en viss veistøy fra de piggfrie vinterhjulene.

Vindstøy representerer intet problem før hastigheten godt og vel har passert norsk motorveihastighet.

 

Fem smell-stjerner

Sikkerhet betyr mye for den jevne familiebilkjøper, og Avensis innfrir.

Modellen ble kollisjonstestet ved det uavhengige testlaboratoriet til EuroNCAP i 2009, med godt resultat: Fem stjerner.

Les også

Her er bilene som tålte smellene best

Årets toppliste fra EuroNCAP.

 

Testen viste at kupeen var stabil i frontkollisjon, og at knær og lårbein hos passasjerene foran var godt ivaretatt.

EuroNCAP mener sikkerheten for småbarn i bilen også er god, vel å merke ved riktig bruk av barnesete.

Sju kollisjonsputer er blant det forventede standardutstyret, det samme er sikkerhetsbjelkene i dørene og antispinn- og stabilitetskontroll.

EuroNCAP-detaljene finner du her

 

Her er konkurrentene

Avensis kjemper om de samme kundene som Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Volvo V70/V60, Skoda Octavia, Peugeot 508, Mazda 6, Citroën C5, Honda Accord og Hyundai i40.

Så langt i år er det Volkswagen Passat som leder kobbelet i den såkalte mellomklassen, med 376 solgte (tall oppdatert 13. februar). Avensis, V60 og Octavia følger tettest - ifølge salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men Volvo V70, som med liten dieselmotor får en relativt lav prislapp, er faktisk enda mer populær. Den er plassert i storbilklassen, og har notert seg for 434 nyregistreringer siden nyttår.

Vi har testet de aller fleste av disse bilene, og detaljene finner du i denne oversikten.

 

Verdt prisen?

Avensis starter på 288.700 kroner, med minste bensinmotor.

For testbilen, med større bensinmotor, automatgir, 15 ekstra hestekrefter og mellomste utstyrsnivå, må rundt 60.000 ekstra legges på bordet.

Inkludert i dette regnestykket er finner vi en anstendig mengde utstyr. Touch&Go-systemet, med blåtann, ryggekamera, navigasjon og andre tilleggsfunksjoner, finnes på det mellomste nivået. Vi liker det vi ser her, også at Toyota henger seg på med adaptiv cruisekontroll. I tillegg til grunnpakken, er det lagt til digital radio-mottager (DAB).

Kromlister til 4000 kroner er derimot et punkt vi mener bør diskuteres.

En tilvalgspakke inneholder i tillegg svingbare bi-xenonlykter, sotede ruter og aluminiumsfelger.

Dermed koster testbilen rundt 349.000 kroner, levert i Oslo, og den prisen tåler flere sammenligninger.

Men vi ville helt klart ha kastet kromlistene og brukt pengene som innskudd i bedre seter foran.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll