• Volkswagen Golf har et sjeldent godt grep om det norske markedet. Hvorfor?

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Golfen går i mål med den greie gjennomsnittskarakteren 4,4 av seks i vår test. Den skiller seg, etter vår mening, ikke spesielt ut på noen områder. Til gjengjeld leverer den stødig jevnt over.
BILTESTER / Volkswagen Golf 1,6 TDI Highline DSG BMT

Få tegn til 40-årskrise for denne bilen

100 mil i landets vanligste bil.

Merke/modellVolkswagen Golf 1,6 TDI Highline DSG BMT
Pris 325.600 kr (billigste 226.900)
Motorstyrke 105 HK v/4400 o/min
Dreiemoment 250 Nm v/1500-2500 o/min
Drivstoff Diesel
Gir 7-trinns automat (DSG)
Toppfart 189 km/t
0-100 km/t 11,2 sek
Lengde 4,20 m
Bredde 1,79 m
Egenvekt 1262 kg
Bagasjerom 350 l
Forbruk 0,47 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 123 g/km

lukk

Fakta

Denne Golfen viste seg jevnt over som mer komfortabel enn sportslig i stilen, og håndterte det meste av ujevnt underlag. Selv om vi kanskje hadde forventet enda bedre forbrukstall enn 0,46 på langkjøring, er resultatet å regne som et pluss. En viktig forbruksfaktor, er den automatiske girkassen med dobbeltclutch og sju trinn (DSG).

lukk

Pluss

Minusene henger tett sammen med plussene i denne bilen. Dette er grunnen: Samarbeidet mellom DSG-girkassen og dieselmotoren er så nøysomt at kjøreopplevelsen fremstår en smule doven. Understellet gir pluss for den komfortinnrettede, men trekk for den inspirerte sjåføren. Med tanke på den begrensede utstyrspakken, og at det finnes konkurrenter med mer slikt - eller motorytelse - til tilsvarende pris, fremstår bilen også noen titusener for dyr.

lukk

Minus
Merke/modellVolkswagen Golf 1,6 TDI Highline DSG BMT
Motor/girkasse 4
Komfort 5
Kjøreglede 4
Sikkerhet 5
Interiør 4
Eksteriør 4
Økonomi 4
Miljø 5
Karakter 4,4

lukk

Karakter

Nesten hvert eneste år befinner Golf seg helt i toppen av salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og det synes i trafikkbildet.

I løpet av sine 38 modellår, og frem til sist uke, er det faktisk solgt nesten 191.000 eksemplarer i Norge.

I 12 av de 38 årene har modellen vært mest solgt av samtlige på biler markedet. Nå synger dagens modell, også den markedsleder, på siste verset. Mot slutten av året lanseres sjuende generasjon.

Planen med denne testen, var å kjøre langt. Så langt at vi kunne si noe kvalifisert om hvor mye drivstoff denne gjerrige - på papiret - Golf-varianten faktisk bruker.

Over 1000 kilometer ble tilbakelagt før vi satte to streker under svaret.

 

Enkelt og greit

Innvendig preges bilen først og fremst av sin enkelhet, samtidig som det for et trent øye er lett å avgjøre at Volkswagen har tatt solide steg på den såkalte opplevde kvalitetsfølelsen i senere år – til tross for at det ikke er et eneste lite stykke skinn her.

Les også

Dyr, deilig og hissig BMW 3-serie

Villstyring og miljøfrieri i samme pakke.

 

Enkeltdetaljer, som sportssetene med regulerbar korsryggstøtte, avslører at bilen befinner seg på det øverste utstyrsnivået. Og, som vi omtalte i en tidligere sak, her finner vi både sigarettenner og askebeger som standardutstyr.

Slik har det alltid vært.

Mer avanserte saker er det desto mindre av, noe vi kommer tilbake til i konklusjonen nederst i saken.

 

Lett tvungen sparing

Kraftkilden i testbilen er Volkswagens 1,6 liter store turbodiesel som yter 105 hestekrefter ved 4000 omdreininger og kom på markedet i 2009.

Dreiemomentet er relativt dieselbeskjedent, med 250 newtonmeter. Men det er på plass allerede ved 1500 omdreininger, og fortsetter til 2500. Når så den automatiske girkassen (DSG) som oftest plasserer seg innenfor dette intervallet, betyr det at det er greit med hverdagskraft - til tross for at flere nyere konkurrenter på samme størrelse har mer momentstyrke.

Noen rakett er imidlertid ikke denne kombinasjonen, noe også 0-100-tallet på 11,2 sekunder illustrerer - uten at vi av den grunn ser på det som viktig.

En viktig årsak er at bilen kommer med sjutrinns automatgirkasse med dobbeltclutch (DSG), som åpenbart er satt opp for å være forbruksfornuftig i normalmodus.

I praksis betyr det at den venter lenge med å gire opp og ned, og at den holder seg på trinnene med mindre sjåføren gir klar beskjed med et bestemt trykk på gasspedalen. Da er det også relativt enkelt å holde det løpende forbruket nede.

Det betyr også at vi så oss nødt til å bruke sportsmodusen for å gjennomføre trygge forbikjøringer.

 

Mest komfortabel

Dette er langtfra den mest sportslige Golfen undertegnede har kjørt, og de kjørte inkluderer eksemplarer fra de fleste modellgenerasjonene fra 70-tallet til i dag - fra R-esset på topp til de minste enliters bensinmotorene.

Understellet er langt mer innrettet mot komfortabel enn inspirert kjøring, og sluker det meste av telehiv og ujevnheter på grisgrendte landeveier.

Les også

 

Dermed er det også en noe tydeligere krengningstendens enn normalt, når bilen settes under press i svinger. Under normale forhold oppfører bilen seg likevel balansert og lettkjørt.

Når bilen selv på tildels dårlige norske veier fremstår som komfortabel, noe også de piggfrie vinterdekkene bidrar til, er det trolig mer anvendelig for mange enn mer inspirererende egenskaper.

 

I overkant harde

Komforten understøttes også av lite støy fra motor og dekk, mens sportssetene har god sidestøtte både oppe og nede - og egentlig tåler tettere svinger enn bilens understell.

Minuset her er at langturkomforten svekkes noe av setenes hardhet.

Les også

Dette er det dyreste du får fra Citröen

Fransk komfort med massive krefter.

 

I baksetet er det gode plassforhold for to voksne, i hvert fall dersom man skal benytte seg av skiluken i baksetet. Alternativt kan en av plassene enkelt benyttes til et bakovervendt barnesete, med enkel innfesting via egne guider i seteryggen.

Minuset her, som ellers, er at passasjeren foran får høyst begrenset benplass - en faktor som forsterkes av størrelsen og hellingen på hanskerommet.

Bagasjerommet på 350 liter er dugelig, med et areal og volum som er lett å utnytte. Effektiv pakking og paraplytrille muliggjør helgetur for to store og en liten.

 

Så tørst er den

Ved siden av de andre faktorene som utgjør Volkswagens Bluemotion-konsept, er automatgirkassen med sju trinn så vidt vi kan se den aller viktigste grunnen til at bilen lar seg kjøre rimelig.

I løpet av hele testperioden kjørte vi 111 mil med bilen. De første 66 var en identisk blanding mellom kortere turer og langkjøring. Her endte vi opp med et blandet faktisk forbruk på 0,56.

De siste 45 milene var utelukkende langkjøring. Her opplevde vi et forbruksfall på 18 prosent, til 0,46.

Over hele perioden ble tallet 0,52. Om vi sammenligner det praktiske forbruket med Volkswagens egne tall, forteller de 0,42 på langkjøring og 0,47 ved blandet kjøring.

Nærmest idealsyklus kom vi altså ved konkret måling av forbruket på langkjøring, mens de kortere turene var noe mer kostbare. Sportsmodusen på girkassen ble kun brukt svært unntaksvis, for å hente kraft til en og annen forbikjøring.

 

Hva med sikkerheten?

Volkswagen Golf ble kollisjonstestet i 2009, og fikk fem stjerner. Først og fremst oppnådde modellen meget godt resultat for de voksnes sikkerhet.

Les også

Dette er en historisk Audi-hybrid

Mer rå kraft enn lavt forbruk.

 

Selv med de nyeste og langt strengere kriteriene lagt til grunn, ville den aldrende versjonen beholdt stjernene sine. Mye av årsaken ligger i karosseristivheten, som førte til at A-stolpene forskjøv seg mindre enn én centimeter i frontkollisjonen. Både lår og leggben ble beskyttet godt av knekollisjonsputen.

For barnas del var det også overveiende solide resultater, med unntak av svak merking for bakovervendt barnesete i passasjersetet foran - som ga trekk i regnskapet.

Av standard sikkerhetsutstyr finner vi, i tillegg til det helt grunnleggende, ssju kollisjonsputer. Ellers er det lite moderne aktivt sikkerhetsutstyr, slik flere andre modeller i klassen har fått skryt for.

Kommer det i neste versjon?

EuroNCAP-detaljene finner du her

 

Her er konkurrentene

Volkswagen Golf har det med å stikke av med seieren i kompaktklassen i Norge. Tett bak følger Ford Focus og Toyota Auris.

Om vi ser på salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), er det dessuten god grunn til å ta med elbilen Nissan Leaf - som i øyeblikket ligger på en fjerdeplass bak de tre førstnevnte.

Hybriden Lexus CT 200h, som kom for et år siden, er et tilsvarende priset men likevel mer påkostet alternativ.

Andre konkurrenter er Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 308 og Hyundai i30. Sistnevnte, i ny versjon, kommer vi tilbake med test av om kort tid.

Noe dyrere konkurrenter finner vi i BMW 1-serie, Audi A3 og Mercedes-Benz A-klasse. Begge sistnevnte kommer i år i nye versjoner.

Men helt ferdige er vi ikke. For dette segmentet stikker også av med klassiske kombikunder.

 

Verdt prisen?

Highline-testbilen har en basispris på rundt 291.000 kroner. På toppen kommer litt ekstra for nesten 35.000 kroner.

I seg selv er ikke det til å steile av, og modellen profiterer også avgiftsmessig på et moderat CO2-utslipp.

Les også

Fortjener Subaru XV folkets tillit?

Flere hundre droppet prøvekjøring, kjøpte likevel.

 

Men når vi ser nærmere på hva bilen har av standard- og tilleggsutstyr, er det liten tvil om at flere konkurrenter kommer bedre ut.  Foruten det forventede, finner vi sportsseter med korsryggstøtte, tosone klimaanlegg, multifunksjonsratt, xenonlys, adaptive tåkelys, solid stereo og nøkkelfri adkomst.

Aktivt sikkerhetsutstyr som blindsonevarsel og adaptiv cruisekontroll finnes på tilsvarende prisede konkurrenter, i tillegg til navigasjon og blåtannkommunikasjon med mobiltelefon.

Denne Golfen er bra på det meste, men skiller seg ikke spesielt ut på noen områder. Kanskje er det nettopp det som er en typisk norsk bil.

 

Har du spørsmål om denne bilen som ikke ble besvart i artikkelen? Still det/dem under!

 

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll