BILTESTER / Toyota Avensis

Familiekonge med nye klær

Nye Toyota Avensis er påkostet med en solid utstyrspakke.

Merke/modellToyota Avensis 2,0 D-4D Executive Business Lux
Pris Fra 284.500 kroner (testbil 363.500)
Motorstyrke 126 HK
Dreiemoment 310 v/1.800-2.400 o/min
Drivstoff Diesel
Gir manuell
Toppfart 200
0-100 km/t 10 sekunder
Lengde 4,76 m
Bredde 1,81 m
Egenvekt 1520 kg
Bagasjerom 543 liter (VDA)
Forbruk 0,54 liter/mil (blandet)
Co2-utslipp 140 gram/km

lukk

Fakta

Toyota Avensis er en bil norske familier kjøper i en jevn strøm; over 53.000 siden modellen ble introdusert i 1997.

3.921 solgte i fjor, og importøren forventer enda flere i år – i konkurranse med nye Volkswagen Passat, Ford Mondeo og en rekke andre både nye og gamle. De aller fleste er stasjonsvogner – som vår testbil. Og brorparten går på diesel.

To år etter introduksjonen av den siste generasjonen, har Toyota nå slengt på en utstyrspakke på standardmodellen.

Så er spørsmålet om en ny og fin jakke løfter en middels sprek skikkelse til nye høyder.

Her er de nye bilene som kommer til Norge i år

Gårdsplasspresentabel

Ytre sett har Avensis flere flotte detaljer å by på. Etter vårt syn er dagens den klart mest tiltalende modellversjonen siden første versjon kom i 1997.

Særlig taklinjen, med lavt lutende A-stolpe og relativt smale sidevinduer gir stasjonsvogna et vesentlig friskere preg enn forgjengeren. Rent optisk mener vi bilen tar seg best ut sett fra siden.

Hekken er bred, med et kraftig og høyt hofteparti. Det bidrar til at den innvendige plassen bakerst er god. De 543 literne med bagasjeplass er lette å utnytte, men er et godt stykke unna å være størst i klassen.

Én konsekvens av plassen bakerst er – særlig – at bakvinduene blir smale, åpenbart for å unngå at den fine taklinjen skulle bli for høy fra B-stolpen og bakover.

Det betyr også at sikten ved rygging ikke er den beste. Dermed vil ryggekameraet i utstyrspakka være en forsikring mot bulk for mange.

Fint innemiljø

Kupeen byr på god plass i de fleste retninger, og selv langbeinte og –ryggede har gode plassforhold både foran og bak.

Om vi skal være litt kritiske på sjåførens vegne, er det i overkant mange små knapper og valgmuligheter rundt navi-skjermen, men betjeningen av dem er aller mest en vanesak.

Dashbordet strekker seg langt fram mot den store og lavt lutende frontruta, med god utsikt – og materialvalgene er på det jevne i klassen.

Alt i alt er innemiljøet i Avensis en positiv opplevelse.

Skinnsetene i utstyrspakka har avgjørende betydning for trivselsfaktoren.

Audi A7 - bil for førtiårskrisen?

Flyter avgårde

Vår testbil er først og fremst innrettet for å være komfortabel.

Utstyrt med piggfrie vinterdekk i dimensjonen 215/55-17 er det ikke mye forstyrrende veistøy å spore. Dette kan selvsagt endre seg i negativ retning med sommerhjul i lavere dekkdimensjon.

Vindstøy er heller ikke noe problem før hastigheten godt og vel har passert norsk motorveihastighet.

Dieselmotor betyr gjerne sjenerende støy, men i Avensis’ tilfelle gjelder dette særlig når motoren er kald – eller ved gasspådrag. Dermed får støydempingen mot motorrommet godkjentstempel.

Fem smell-stjerner

Sikkerhet betyr mye for den jevne familiebilkjøper, og Avensis innfrir.

Modellen ble kollisjonstestet ved det uavhengige testlaboratoriet til EuroNCAP i 2009, med godt resultat: Fem stjerner.

Testen viste at kupeen var stabil i frontkollisjon, og at knær og lårbein hos passasjerene foran var godt ivaretatt.

EuroNCAP mener sikkerheten for småbarn i bilen også er god, vel å merke ved riktig bruk av barnesete.

Sju kollisjonsputer er blant det forventede standardutstyret i 2011, det samme er sikkerhetsbjelkene i dørene og antispinn- og stabilitetskontroll.

Disse bilmodellene velger vi

Store prisforskjeller

Avensis starter på 284.500 kroner, med minste bensinmotor. Vår testversjon har en basispris på drøyt 312.000 kroner, mens toppmodellen med 177-hestekrefters dieselmotor fort kommer på over en halv million kroner – med alt.

Med utstyret som er lagt til, i den nye og såkalte Business Lux-pakken, kommer bilen på 363.500 kroner.

Det mest iøynefallende er skinnsetene med elektrisk regulering, en solid navigasjonsenhet med ta-på-skjerm og ryggekamera.

Da er det bare ett utstyrsnivå igjen på toppen hos Toyota.

Mangler litt futt

Våre dager med bilen indikerer tydelig at denne Avensis-versjonen er mer velutstyrt enn velmotorisert.

Alt i alt er dette en prioriteringssak, men det er et spørsmål om noe av utstyrspengene heller bør legges i mellomalternativet; 2,2-litersmotoren med 150 hestekrefter.

På miljøsiden har testbilen et CO2-utslipp på 140 gram pr. kilometer. Dermed tilhører den mellomsjiktet i familiebilklassen, men er samtidig snillest av de tre dieselalternativene Toyota tilbyr. NOX-utslippet er likevel det høyeste av samtlige Avensis-modeller; 0,15 gram på kilometeren.

Uten at noen av disse tallene bør gi miljøangst målt ut fra dagens standarder.

Vi tester også toppløsbiler

Bedagelig anlagt

Start-stop-knappen på dashbordet bærer bud om prestasjoner over det jevne. Det er denne Avensis-utgaven ikke i stand til å levere.

Tolitersmotoren med 126 hestekrefter gir akseptabelt liv til den 1,5 tonn tunge bilen. Men heller ikke mer.

Kraftutfoldelsen er stort sett lineær, med en liten opplevd topp rett i overkant av 3.000 omdreininger.

Girkassen burde muligens hatt en noe lavere utveksling, for å få mer ut av motoren. Girskiftene som må gjøres, skjer imidlertid presist - selv om overføringen godt kunne vært litt strammere.

Hverdagsbil

Avensis er ikke en bil som får den kjøreglade til å smile gjennom raske svinger på kupert vei.

Som nevnt tidligere innbyr bilen, med det aktuelle understellsoppsettet, mest til bakoverlent og rolig kjøring.

Det starter med at styrefølelsen er en tanke dvask, selv om vi tar høyde for at litt av årsaken kan tilskrives myke, piggfrie vinterhjul.

Dermed gir ikke bilen de klareste tilbakemeldingene, men klarer de fleste ujevnheter i veibanen overbevisende – og flyter fint over.

Her parkerer du dyrest i norske byer

Effektive støttehjul

Inntil de såkalte grenseområdene mellom feste og slipp, merkes det godt at Avensis har en hang til å understyre markant.

Altså er styreresponsen mindre enn ønsket, og vektforskyvningen dytter fronten mot veikanten. Det i seg selv betyr at vi ikke snakker om en lettbeint og sportslig bil.

Unnamanøvertesting viser at det elektroniske stabiliseringssystemet griper kontant og effektivt inn.

For den kjøreglade skjer det på et vel tidlig tidspunkt – for den jevne sjåfør oppfattes det trolig som trygt.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll