• Den er bare 4,35 meter lang, har 21,5 centimeter bakkeklaring og 20 tommer store hjul. Evoque har dessuten former som gjør at den ikke ligner på noen konkurrenter.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Range Rover Evoque rullet inn til en gjennomskarakter på 4,4 i vår test. Det betyr i klartekst en særpreget bil som mangler litt på noen områder for å klatre til fem.
BILTESTER / Rover Range Rover Evoque TD4 Dynamic

Her er den mest jålete av de kompakte SUV-ene

Range Rover Evoque er konseptbilen som ble realitet.

Merke/modellRange Rover Evoque TD4 Dynamic
Pris 714.950 kroner (billigste 4x4 503.850)
Motorstyrke 150 HK v/4000 o/min
Dreiemoment 400 Nm v/2000 o/min
Drivstoff Diesel
Gir 6-trinns automat
Toppfart 182 km/t
0-100 km/t 9,6 sek
Lengde 4,35 m
Bredde 1,96 m
Egenvekt 1715 kg
Bagasjerom 575 l
Forbruk 0,65 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 174 g/km

lukk

Fakta

Det som først og fremst imponerer oss ved bilen, er at den har et særdeles tiltalende utseende til SUV å være - selv om det også har sine minus. Vi har ennå ikke sett en tøffere konkurrent. Solid opplevd kvalitetsfølelse innvendig, og jevnt over gode kjøreegenskaper, bidrar også i positiv retning.

lukk

Pluss

Evoque er ikke for den som trenger en stor SUV. Plassen i baksetene er middels, det samme er bagasjerommet. Og når vi berømmer utseendet, har det samtidig en klar minusside: Sikten bakover er dårlig. Drivstofforbruket imponerer heller ikke, vurdert mot bilens ringe størrelse (den er tyngre enn den ser ut). Prislappen blir dessuten veldig høy dersom man ønsker seg firehjulstrekk, automatgir og en god slump utstyr - som testbilen har.

lukk

Minus
Merke/modellRange Rover Evoque TD4 Dynamic
Motor/girkasse 5
Komfort 5
Kjøreglede 4
Sikkerhet 4
Interiør 5
Eksteriør 6
Økonomi 3
Miljø 3
Karakter 4,4

lukk

Karakter

Den er ikke bare den minste Range Rover.

Evoque er liten. Dette er den kompakte SUV-en mange trodde skulle forbli en konseptbil, på grunn av sine vovede former, men som likevel ble realisert.

Vi finner igjen modellen på 17. plass på årets salgsstatistikk for SUV-er hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Ved inngangen til denne uken var det solgt 468 biler så langt i år.

Testbilen er en slags kameleon der den står. Utstyrt med 20 tommer store felger med lavprofilerte dekk lukter det aller mest landeveiskjøring og bling på Frogner.

Men den har også 21,5 centimeter bakkeklaring - i utgangspunktet - og bedre programmer for terrengkjøring enn en lang rekke av de mer urbane og kompakte SUV-ene.

Bli venn med oss på Facebook!

Kort og uvanlig bred

Noe av det første vi legger merke til, er at Evoque også er uvanlig bred. Hele 1,96 meter er opp mot ti centimeter mer enn den jevne familiebil.

Les også

Denne ildkulen mener alvor

250 hestekrefter er mot normalt i en Ford Focus.

 

Det gir seg utslag i at det også er romslig på førerplassen, og på passasjersiden foran. Da er også det mest positive om plassen innvendig nevnt, for det stopper i praksis her.

Årsaken ligger naturligvis i at bilen ikke er lengre enn 4,35 meter. Fasiten sier at bagasjerommet skal være 420 liter stort, men det fremstår enda trangere. Rett skal dog være rett; slik er det også hos konkurrentene.

I baksetet er det på samme måte - ikke veldig god plass for langbente. Når det bakovervendte barnesetet skal inn, en prosedyre som går greit unna, stjeler setet det aller meste av benplassen til en middels høy passasjer foran.

Innvendig jevnt over tiltalende og smakfullt, og instrumentering og betjening er enkelt og greit og satt opp. Det mest geniale er likevel automatgirspaken - eller rettere sagt joysticken. Enklere og mer skjematisk kan det egentlig ikke gjøres.

Navi-/infoskjermen er kurant, men ikke på nivå med det beste - og det er lett å la seg irritere av at blåtanntilkoblingen for mobilen ikke tillater musikkstreaming. Det lukter litt 2008, all den tid det faktisk fungerer fint i ganske billige biler som Hyundai i30.

Skifter personlighet

Så lenge asfalten er tørr og fin, overbeviser Evoque med gode veiegenskaper. Styrefølelsen er nesten påfallende direkte, kanskje den mest kontante vi har vært borti i denne klassen.

Mye av forklaringen ligger naturlig nok i de 20 tommer store hjulene med dekkdimensjonen 245/45. Hva det betyr for komforten kommer vi tilbake til, men bilen har en generelt selvsikker oppførsel på veien.

Under hardt press i sving opplever vi ingen understyring å snakke om, til tross for at den lille bilen i praksis er et dråg med sine 1715 kilo egenvekt.

Det er først senere i testperioden, på vått føre, at bilen viser skumlere sider av personligheten. Da famler forhjulene forgjeves etter grep under tilsvarende forhold, og det ender med brutal understyring og krenging.

Det sier noe om tyngden foran, og at dette overhodet ikke er noen sportsbil - til tross for de nevnte egenskapene som peker i den retningen.

Jevnt god komfort

Den jevne kjørekomforten holder likevel et godt nivå.

Les også

Gigantisk stasjonsvogn med SUV-ens kjennetegn

Høyreist Superb er nær norsk innertier.

 

For det første er de elektrisk justerbare setene foran blant de bedre vi har testet i SUV-klassen. De kompromisser fint mellom komfort og sportslighet, med tydelig profilering av både sittepute og rygg - og dessuten en passelig mykhet.

Motor- og veistøy er det ikke mye av. At bilen ruller på veldig store og relativt brede hjul trer imidlertid klart frem under landeveispassene på grov asfalt

Bilens faste fjæring har også sine sider kombinert med de store hjulene. Skarpe ujevnheter merkes veldig godt, selv om de ikke forplanter seg.

Et annet eksempel på at form har fått gå foran funksjon, er de smale sidevinduene og det ditto trange bakvinduet.

Det gir et tøft visuelt uttrykk, men gjør ingen underverker for praktikken. Bakover er det praktisk talt ingen relevant sikt, derfor er ryggekameraet nesten en livsnødvendighet - også med tanke på sikkerhet.

Evoque ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i fjor, og leverte et overveiende godt inntrykk. Belønningen ble fem stjerner.

Det er likevel verd å merke seg at testen av fotgjengersikkerhet ga 41 prosent - som etter dagens kriterier ville betydd nedrykk til fire stjerner.

 

Dugende - og tørst - kraftkilde

Motoren er en 2,2 liter stor turbodieselmotor. Den aktuelle versjonen har det minste effektuttaket, nemlig 150 hestekrefter. Den samme motoren tilbys også med 190.

Men 150-hesteren duger i og for seg helt greit. Den er ingen racer, men profitterer greit på det rause dreiemomentet. 400 newtonmeter fra 2000 omdreininger gjør at motoren føles sterk.

Svakheten ligger i at fleksibiliteten ikke er den helt store, og at kreftene er konsentrert i et begrenset turtallsområde. Automatgirkassen med seks trinn sørger for behagelig kraftoverføring, men er etter vår mening i overkant påpasselig med å gire opp og ned.

Gjennom testens rundt 30 mill ble det raskt klart at den lille og tunge ikke er noen sparegris. Det løpende, blandede forbruket la seg raskt over 0,8 (saken oppdateres med endelige forbrukstall ved testperiodens slutt).

Evoque benytter seg av et firehjulsdriftssystem fra Haldex, men dette er ikke helt etter den svenske standarden. Forskjellen ligger primært i at bilen har egne programmer for kjøring i grus/snlø, gjørme og sand.

Disse testet vi delvis ut i sand, og erfarte at Evoque klarer en god del. Men det er likevel et langt stykke til erkefirehjulstrekkeren fra samme produsent, nemlig Defender.

Her er konkurrentene

Hovedkonkurrentene til Evoque er utvilsomt Audi Q3 og BMW X1.

I Norge har de hevd på den mer påkostede delen av segmentet for kompakte SUV-er, og ligger på 12.- og 15.-plass på salgsoversikten fra OFV. Evoque er i øyeblikket på en 17.-plass.

En outsider er dessuten Mini Countryman All4, i tillegg til den vesentlig større Volvo XC60.

Den som ikke er opptatt av prestisjen disse merkene gir, finner en rekke andre firehjulsdrevne alternativer med tilsvarende størrelse. På prishyllene under dukker biler som trillingene Mitsubishi ASX, Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 opp.

Listen fortsetter med Nissan Qashqai, Subaru XV, Volkswagen Tiguan og Ford Kuga.

Mazda CX-5 er et noe større alternativ - som gjorde det bra i vår test.

Verdt prisen?

Testbilen som figurerer i denne saken koster godt i overkant av 700.000 kroner.

Les også

En ny hybridfavoritt er født

Komfortabel kruttpakke med sportslige evner.

 

Det er mye for en bil på denne størrelsen, og det er lagt på utstyrskroner for nesten 100.000 kroner oppå basisprisen Evoque har med utstyrsnivået Dynamic, nemlig 618.000.

Bilen skal ha for at den er velutstyrt, med den såkalte Prestige-pakken på toppen. Den har i praksis det som trengs - og litt til - men det er likevel en del moderne utstyrspunkter vi ikke finner her.

Panoramatak, adaptiv cruisekontroll, navigasjon, elektrisk justerbare skinnseter, lukeparkeringsassistanse, parkeringsvarmer er blant utstyret vi finner i bilen.

Med tanke på at dette er en såpass liten bil, blir prislappen fortsatt veldig stiv.

Men, selv om vi normalt ikke kommenterer det spesielt; dette er uten tvil den tøffeste kompakte SUV-en vi har testet. Det inntrykket støttes av oppmerksomheten bilen får.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll