• Selv med liten turbodieselmotor leverer Ford Mondeo et godt inntrykk.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

BILTESTER / Ford Mondeo

He er en overraskende god Mondeo

Ford Mondeo innfrir også med mini-diesel.

Merke/modellFord Mondeo 1,6 TdCi Titanium
Pris 369.900 (billigste 302.600)
Motorstyrke 115 HK v/4.000 o/min
Dreiemoment 270 Nm v/1.750-2.500 o/min
Drivstoff Diesel
Gir manuell
Toppfart 190 km/t
0-100 km/t 11,4 sek
Lengde 4,84
Bredde 1,88
Egenvekt 1.505 kg
Bagasjerom 549
Forbruk 0,49 l/mil
Co2-utslipp 125 g/km

lukk

Fakta

Mondeo er en årviss gjenganger i salgsstatistikkene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men bare sju – 7 – av 3.422 Mondeo som trillet ut på norske veier i fjor, var utstyrt med en bensinmotor.

Ser du en Mondeo, bør det altså ikke overraske om den går på diesel.

Men overraske, det gjorde den krympede – dieselmotoren i denne testen.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Underholdende plassjef

Siste Mondeo-versjon fikk i fjor en ansiktsløftning etter de tre første årene på markedet. Resultatet var litt kosmetisk flikking her og der – rettere sagt en ny grill og redesignede støtfangere og panser.

Les også

Derfor er oppdaterte Avensis blitt mye bedre

Kjører bedre enn noen gang.

 

I tillegg kom LED-kjørelys – eller lysemitterende dioder. Slikt lys skal «alle» skal ha for tiden, etter at Audi først kom med det på sportsbilen R8, og et lass med kromdetaljer.

Da Mondeo ble introdusert i 2007, med et noe enklere ytre, ble den raskt kjent som en av de klart mest kjøredynamiske i familieklassen. Hovedårsaken var fint avstemt chassis og understell, som både tok seg av komfortabel og aktiv kjøring.

Mange mente også Mondeos utseende minnet mye om Jaguars designstrek. Subjektivt, ja vel, men vi er ikke uenige.

 

Mer behagelig likevel?

Etter ansiktsløftningen kan det virke som Mondeo er blitt hakket mindre kjøreglad enn opprinnelig.

Testbilen er nemlig, rent intuitivt, mindre skarp i styringen. Testbilen gir en klar følelse av å være enda mer komfortabel enn før.

Men: Den har piggfri gummi i høy profil på små aluminiumsfelger. Dermed vil den oppleves helt annerledes med 18 tommer store sommerhjul.

Vi tviler uansett på om noen andre i familieklassen har mer kjøreglede å by på – målt etter hverdagsnytte og kjøreglede, med standard fjæringsoppsett og tilsvarende pris.

 

Bred over baken

Mondeo har typisk knivet med Volkswagen Passat om ”hvem er størst i landet her”. Begge drar med seg brede bakender, som er pakket relativt fancy inn.

Les også

Hyundai med solid familiebil

Seriøs utfordrer til Passat, Avensis, V70 og Mondeo.

 

Vi synes ikke Mondeo behøver å skamme seg over sin brede bak – særlig ikke når det betyr at bagasjerommet kan ta imot både det ene, det andre og det tredje.

Særlig merkes det at lasterommet er bredt. Det tillater forskjellige oppsett for barnevogn og annet som ”bare må” med på tur.

Lur er også beskyttelsesplaten i aluminium oppå støtfangeren bak. Hvem har ikke opplevd besvergelser under innlasting av byggevarer eller barnevogn?

Årsak: Riper i lakken. Det slipper du her.

Men det er tilleggsutstyr - og den slags burde egentlig både Mondeo og alle andre familiebiler ha som standard.

 

Greit innemiljø

Mondeo byr på et luftig og tiltalende interiør. Det er lett å trives i kupeen, selv om materialvalgene ikke er eksklusive. Både foran og bak er takhøyden god nok for de fleste.

Stoffseter i kombinasjon med elektrisk justering havner i kategorien ”litt uvanlig”, men det virker – prislappen tatt i betraktning. Sidestøtten er god både oppe og nede, og førerplassen er godt utformet rent ergonomisk.

Da modellen først kom i 2007, var det tydelig at det var gjort en jobb for å rydde opp litt i innemiljøet – og samtidig tilsette en dose klasse.

Det inntrykket består, til tross for at det er mer formgivning enn materialvalg som skaper trivselen ombord.

 

Liten, men god

Stadig mer handler om å få ned utslippene i bilindustrien. Dermed blir motorene i typiske familiebiler også mindre og mindre. Også kjent som «downsizing».

Les også

Denne Opelen er overraskende stor bak

Opel Astra kan gjøre familiejobben.

 

Som i Ford Mondeo, selv om de drøyeste eksemplene trolig er store Skoda Superb med 1,4-liters bensinmotor og Volvo V70 med 1,6-liters diesel.

Ford har nettopp kastet vrak på sin tolitersversjon med 115 hestekrefter, og i stedet erstattet den med den lovpriste 1,6-literen fra PSA-samarbeidet – med samme antall hestekrefter.

Det var et lurt trekk.

 

Den klare norgesmotoren

I mangelen på data om testbilen, levde undertegnede en stund i villfarelsen at antall hestekrefter var et godt stykke flere i Mondeoen.

For selv om motoren ikke framstår som noen racer, med maksimalt dreiemoment på 270 Nm mellom 1.750 og 2.000 omdreininger, gir den mye familienytte for pengene – i turtallsområder der man trenger tilgjengelig kraft.

Motoren er fleksibel, og jobber sammen med en meget presis, sekstrinns girkasse.

Testbilen virker dermed, alt i alt, som den åpenbare norgeskonfigurasjonen. Med det sier vi ikke at 1,6-literen er den perfekte motoren i Mondeo; det finnes alternativer med bedre ytelser.

Men når alle kost/avgifts/nytte-vurderinger er lagt til grunn, er det ikke til å komme fra at denne pakken virker bra – prisen tatt i betraktning.

Vårt forbruk på langkjøring endte forresten på 0,53, der Ford selv oppgir 0,49.

Det er et akseptabelt sprik mellom teori og praksis.

 

Sikker som de fleste

Mondeo ble kollisjonstestet hos EuroNCAP etter den kom på markedet i 2007, og leverte langt bedre enn forgjengerne.

Les også

Akterutseilt, men fortsatt kjøreglad

Årene har gått fort for Honda Accord

 

Testen endte med fem stjerner – som i dag er det selvsagte nivået for en hvilken som helst familiebil. Samtidig er det verd å merke seg at modellen ikke er testet etter at nye kriterier ble innført i 2009.

Lista over standard sikkerhetsutstyr tåler sammenligning med de fleste. Foruten elektronisk stabiliseringsprogram, er også nødbremseassistent og bremsekraftfordeler på plass.

I alt sju kollisjonsputer og –gardiner er resten av standardpakken.

Noen få andre interessante tilvalg finnes – som adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsler.

 

Verdt prisen?

Testbilen er i utgangspunktet enkel, med en startpris på 313.000 kroner (billigste Mondeo koster 284.500 kroner, med samme motor).

Innen «vår bil» kom på veien, ble det lagt til ekstrautstyr for 57.000 kroner.

Her kan det diskuteres om det er fornuftig å betale 15.000 for navi-enheten, som også inneholder blåtannkommunikasjon med mobiltelefonen. Sistnevnte er kjekt å ha.

Men 13.900 kroner for vinterdekk på felg imponerer ikke.

Dyreste Mondeo koster til sammenligning fra 569.500 kroner. Da sitter det en bensinmotor med 240 hestekrefter under panseret.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll